Foto: Freepik
Montesori pedagogija nam govori da pratimo dete i detova interesovanja, da nudimo različite igre i materijale koji se poklapaju sa “prozorom” trenutnog razvoja. U nastavku teksta pročitajte deset aktivnosti za uzrast (od 1. godine) do 3. godine.
BRISANJE PRAŠINE – deca vole da imitiraju, pa zašto im ne bismo obezbedili njihovu krpicu za prašinu kako bismo mogli zajedno da sređujemo. Zajednički rad kroz igru je sjajna prilika za izradnju odnosa, a istovremeno i za razvoj svesti brige o svojoj okolini.
PENJANJE – deca imaju potrebu za kretanjem, penjanjem, skakanjem. Na ovaj način ono oseća svoje telo, razvija ravnotežu i orijentaciju u prostoru. Potrebno je da detetu prostor da se slobodno kreće i eksperimentiše, važno je da od početka stvaramo atmosferu poverenja – da damo dovoljno prostora za kretanje, uz jasno postavljene granice šta je opasno i nedozvoljeno.
ORIJENTACIJA U PROSTORU – hajde zajedno da se krećemo i istražujemo prostor. Dok se krećemo opisujemo gde se nalazi naše telo ili željeni predmet – gore, dole, ispred, iza, ispod, pored,… Aktivnost možemo proširiti tako što ćemo detetu dati zadatak da stavi svoju igračku na određeno mesto u odnosu na neki predmet – “Hajde sakrij medu ispod ćebeta.”…
IGRA SA RAZLIČITIM MATERIJALIMA – senzorni sistemi i senzorna integracija su jako bitan deo rasta i razvoja. Oko druge godine možemo ponuditi detetu igru opipavanja – u jednu korpicu stavljamo četiri ili pet mekanih predmeta, u drugu stavljamo jednak broj tvrdih predmeta. Predmete uzimamo jedan po jedan, stiskamo i opipavamo uz opis “Ovo je tvrdo”/”Ovo je meko.”
PECANJE – u dublju činiju sipajte vodu (do pola) i ubacite gumene igračke ili loptice koje će plutati. Zadatak je da dete igračku upeca kutlačkom/špatulom sa rupicama. Sa strane možete ostaviti krpu ili peškir gde će se se upecane igračke sušiti.
SLIKANJE VODOM – igra za dvorište, park ili terasu. Sipajte u kanticu vodu i dajte detetu debelu četku kojom će slikati po betonu ili pločicama, ali i ostalim površinama koje ga zainteresuju.
IGRA ZVUCIMA – po prozorima razvoja po M. Montesori oko 3. godine deca prirodno pokazuju interesovanje za slova. Ukoliko dete na tom uzrastu (odnosno mlađem uzrastu generaln) pokaže interesovanje za slova možemo im ponuditi igru sa tri predmeta. Pred dete postavimo tri igračke čiji nazicvi počinju različitim glasovima. Prvo ih imenujemo, a onda pitamo dete da pogodi koju igračku smo zamislili uz reči “Vidim igračku čije ime počinje na slovo L.” Šta li to može biti L L L LOPTA i pokazujemo na loptu.
POSUDA ZA ŠEĆER – jednostvana igra uz brzu pripremu sa materijalima koje imamo kod kuće. Uzmite staklenu posudu za šećer sa poklopcem koji se odvrće. Pripremite tanje štapiće za ražnjiće i isecite ih tako da upadnu celi u posudu. Pokažite detetu kako da ubaci štapić u posudu. Kada se svi štapići potroše zajedno pokušajte da otvorite posudu. Kod odvrtanja i zavrtanja poklopca ponudite onoliko podrške koliko je detetu potrebno.
OTVARANJE I ZATVARANJE POKLOPACA – još jedna aktivnost za koju nije potrebno previše pripreme. Jednostavno dajte detetu činije različite veličine i sa različitim mehanizmima otvaranja. Pružite model kako da otvori ili zatvori činiju. Kako bi igra bila zanimljivija možete u činiju ubaciti neku igračku koju je potrebnu “spasiti”. Počnite sa manjim brojem činija (ukoliko je u pitanju dete jednogodišnje dete onda je dovoljna jedna činija na početku).
PREPOZNAJ KO/ŠTA SAM – na papiru iscrtajte konture detetu poznatih predmeta. Sve ocrtane predmete stavite u jednu činiju i dajete detetu da vadi jedan po jedan i postavlja na pravo mesto. Dete treba da prepozna oblik predmeta i da postavvi predmet na njegovu konturu.
Još aktivnosti možete pronaći u knjizi 100 MONTESORI AKTIVNOSTI ZA NAJMLAĐE, izdanje Publik Praktikum.
Komentari 0