Pored toga što je zakonska obaveza, to je ujedno i jedini ispravan način prevoženja dece u automobilima, naglašava Ivana Mihajlović, instruktorka za dečija auto-sedišta iz Centra za promociju bezbednosti saobraćaja i predavač u „Školi roditeljstva Nada Lazić“.
Svake godine u Srbiji deca stradaju u saobraćaju, poslednjih godina najčešće kao putnici u vozilima. Zbog toga je važno da se na vreme pripremimo kako bismo tu najveću roditeljsku obavezu i odgovornost, a to je briga o zdravlju i životu našeg deteta, obavljali ispravno od prvog dana.
Ovo se dešava kada nismo vezani
U trenutku sudara na automobil deluju nezamislivo jake i kompleksne sile. Pojednostavljena formula bi bila da svako nevezano telo i predmet u automobilu leti ka tački udarca i udara o unutrašnjost (sedišta, instrument tablu, druge putnike, stakla…) silom otprilike jednakom: masa tela x brzina. Što znači da dete teško samo 3 kilograma pri sudaru od 50km/h postaje teško 150kg. U tom trenutku, ako dete nije vezano poleteće i doživeti povrede koje mogu biti pogubne. Ako majka drži dete u rukama, neće uspeti da ga zadrži u trenutku sudara, jer će i ona leteti velikom brzinom, i može se desiti da svojim telom dodatno povredi ili ugnječi dete. Zbog toga je jedini ispravan način prevoženja dece u bezbednosnim auto-sedištima koja odgovaraju njihovom uzrastu i pravilno su pričvršćena u automobilu.
Postavljanje auto-sedišta
Auto-sedište u automobil treba pričvrstiti pojasom ili isofixom onako kako to predviđa proizvođač, tj. kako je napisano u uputstvu. Pri pričvršćivanju pojasom treba posebno paziti da je traka pojasa neuvrnuta, da prolazi kroz odgovarajuće proreze i da je sedište dovoljno jako pričvršćeno. Kada se pojas dobro zategne, auto-sedište ne bi smelo da se pomera više od 2 cm levo desno, kada ga snažno povučete. To se može postići utiskivanjem auto-sedišta u sedište automobila i istovremenim zatezanjem pojasa.
Pravila za novorođene bebe
Novorođena beba je veoma nežna i njena telesna konstitucija zahteva posebnu zaštitu. Zbog toga su za decu od rođenja pa do 13kg, dizajnirana auto-sedišta koja se postavljaju suprotno od smera kretanja automobila, tj. unazad. Takva auto-sedišta se postavljaju pod uglom od 45 stepeni u odnosu na tlo, kako bi beba bila u poluležećem položaju. U tom položaju glava, vrat i leđa, koji su kod beba nedovoljno razvijeni i veoma osetljivi, biće poduprti naslonom auto-sedišta u slučaju sudara. Jako je važno ne podmetati ništa ispod bebe što nije originalni deo auto-sedišta. Podmetanjem, „da bi se beba izravnala“ narušavamo optimalan položaj deteta u sedištu i prilikom sudara može doći do pritiska na određene delove tela (vrat, kičma) i tako doći do ozbiljnih povreda. Takođe, dete mora biti čvrsto vezano da prilikom sudara ne bi izletelo. Kada bebu stavite u auto-sedište i ukopčate pojaseve, zatežite ih tako da između detetovog ramena i pojasa može da stane samo jedan vaš prst. To je dovoljno da bebu ne steže, a takođe i potrebno da, ako dođe do sudara, dete ne izleti iz auto-sedišta. Dete zimi ne bi trebalo vezivati u debeloj jakni ili skafanderu jer se u njima ne može dovoljno čvrsto stegnuti pojas. Najbolje je da, kada dobro zategnete pojas, bebu pokrijete jaknom ili ćebetom. Tako ćete i tokom vožnje, kada se automobil zagreje, lakše moći da oslobodite dete viška odeće i izbegnete pregrevanje.
Kada savladate vezivanje novorođenčeta dalje će sve ići lakše. Kako beba raste naši strahovi da ćemo je „rukovanjem“ povrediti postaju manji. No, neophodnost vezivanja u toku vožnje ostaje. Kada beba već počne da sedi, puzi i pokreće se činiće vam se da je vreme da je prebacite u veće auto-sedište, ono u kome može da sedi, okrenuta unapred. No, ne žurite sa tim. Bezbednosne preporuke kažu da dete ne bi trebalo prebaciti u smer vožnje pre 15 meseci. Tek tada su mišići vrata i leđa dovoljno ojačali da mogu da izdrže pritisak istezanja prilikom istezanja. No, ako dete još nije dostiglo 13 kg, može se voziti unazad i duže. To što će bebi možda nogice viriti, udarati u naslon sedišta vozila, nije problem. Sa strane bezbednosti a ni udobnosti dužina nogu ne igra nikakvu ulogu, najvažnije je da glava ne viri preko vrha naslona auto-sedišta. Detaljne podatke o prerastanju određenog modela auto-sedišta naći ćete u uputstvu proizvođača.
Na kraju, važno je napomenuti da svi putnici u automobilu moraju biti vezani, kako bi sačuvali sebe i jedni druge od povređivanja. To nije samo zakonska obaveza već i moralna odgovornost, naročito roditelja, jer deca uče posmatrajući nas.
Autorka: Ivana Mihajlović, instruktorka za dečija auto-sedišta iz Centra za promociju bezbednosti saobraćaja i saradnica „Škole roditeljstva Nada Lazić“
Više o Školi roditeljstva na www.skolaroditeljstva.com
Sta raditi ukoliko dete krene da place i nije voljno da sedi u sedistu, a pritom smo recimo u nekoj guzvi u gradu?
Neophodno je da dete ostane vezano u sedištu tokom vožnje.
Animirajte dete, pevajte mu i pričajte.
Šta ako imate Yuga i nemate pojaseve na zadnjoj kljupi? Kako tada montirati sediste?
Meni su policajci rekli da dete mogu doneti iz porodilista i u nosiljci, da njena prva voznja ne mora biti u sedistu (na prednjem sedistu). Da li je to tako u praksi?
A da li sme beba od 5 meseci da se stavi u sediste koje je predvidnjeno za grupu od 0-18kg I ima podesiv naslon u pet nivoa?
To se zaista NE moze proceniti bez pregleda deteta.
Dok beba NE sedi samostalno, NE bi trebalo duže da sedi u autosedištu. (Polu) ležeći položaj je prikladniji za duža putovanja – za bebu ovog uzrasta.
Kada je vrijeme da beba promjeni tu prvu autosjedalicu u vecu.Mislilim s koliko mjeseci treba da se mjenja prva autosjedalica? Unaprijed hvala
Od 6 punih meseci.