Preporuke za javno zdravlje kažu da deca treba da imaju najmanje jedan sat dnevno umerene do intenzivne fizičke aktivnosti, što može da podrazumeva brzu šetnju ili trčanje, aktivno učešće u sportu i vežbanju. Isto tako, deca treba da smanje duže periode sedenja na minimum.
Da bi ispitali sezonske varijacije u ponašanju dece, istraživači sa Epidemiološkog odseka Saveta za medicinska istraživanja (MRC) i Centra za ishranu i istraživanje aktivnosti (CEDAR) na Univerzitetu Kembridž su koristili podatke iz britanske Milenijumske kohortne studije, koja je merila stepen aktivnosti uz pomoć brzinometra kod više od 700 sedmogodišnjaka tokom kalendarske godine. Na osnovu tih podataka, takođe su definisali odnos između stepena aktivnosti i promenljivih kao što su pol, telesna težina i materijalno stanje. Rezultati njihove studije su objavljeni u časopisu Medicine & Science in Exercise & Sport.
Istraživači su ustanovili da je fizička aktivnost manja u jesen i zimu u poređenju sa prolećem; prosečan nivo aktivnosti bio je najveći u aprilu i iznosio 65,3 minuta na dan, dok je najmanji zabeležen u februaru – 47,8 minuta dnevno. Fizička aktivnost je bila na najnižem nivou tokom vikenda u zimskom periodu. Deca su bila najaktivnija na početku leta, posebno vikendom.
Podaci govore da se nivo aktivnosti dečaka više menjao tokom godine nego kod devojčica, ali da je sve vreme bio veći od nivoa aktivnosti devojčica. Dečaci su u proseku dostigli preporučenu minimalnu aktivnost čak i tokom zime, dok su devojčice ostvarivale preporučeni nivo samo tokom leta.
,,Fizička aktivnost je važna za zdravlje i razvoj dece, ali mnoga od njih ne vežbaju dovoljno’’, kaže glavni autor studije dr Endrju Etkin (Andrew Atkin), sa Epidemiološkog odseka Saveta za medicinska istraživanja (MRC) i Centra za ishranu i istraživanje aktivnosti (CEDAR). ,,Tokom proleća i leta, kada je vreme lepše a dani duži, ona se igraju napolju i aktivnija su, ali tokom mračnijih, hladnijih meseci, mnogo manje su aktivna.’’
Po rečima ovog tima, rezultati daju dodatnu podršku inicijativama koje za cilj imaju podsticanje fizičke aktivnosti među decom tokom zime, posebno u vreme vikenda. Struktura školskog dana, uključujući potrebu da se putuje do i od škole, u izvesnoj meri štiti decu of neaktivnosti tokom školske nedelje.
,,Deci treba pružiti više mogućnosti da budu aktivna, naročito tokom zimskih meseci i kada je vreme loše’’, dodaje dr Ester van Sluijs, jedna od autorki studije takođe iz CEDAR-a. ,,To može biti veći pristup zatvorenim prostorima gde deca mogu da budu aktivna ili promena politike škola u vezi sa korišćenjem zatvorenog i otvorenog prostora kada je vreme loše.’’
From the insightful commentary to the captivating writing, every word of this post is top-notch. Kudos to the author for producing such fantastic content.