Problem nije u glasovima već u nemogućnosti izgradnje jezičkog sistema:teškoće u fonološkom, morfološkom, sintaksičkom i leksičko-pragmatičnom nivou. Posle treće godine deca sa razvojnom disfazijom imaju velikih artikulacionih teškoća jer nepravilno izgovaraju glasove, zamenjuju slogove, izgovaraju samo početne ili poslednje slogove. Govor je nerazumljiv za okolinu.Teško usvajaju apstraktne pojmove, ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena.
Ako njihovo okruženje govori ubrzano ,disfazična deca nisu u stanju da prate i usvajaju govor oko sebe. Zato se takvoj deci treba obraćati sporijim tempom.
Gramatičke i morfološke teškoće: pretežno koriste imenice, zatim glagole (u trećem licu jednine), ne razumeju rod, ne koriste buduće vreme.
Teškoće u strukturi rečenice: rečenica je elementarna, oblik nepravilan kao i redosled reči.
Usporen leksički i semantički razvoj:rečnik je oskudan, značenje reči se sporije razvija.
Razvojni jezički poremećaji su svrstani u: poremećaje ekspresivnog govora i poremećaje receptivnog govora.
Kod razvojne disfazije ekspresivnog tipa ekspresivni govor deteta je ispod očekivanog za uzrast, ali razumevanje je u granicama normale .Kod ove dece mogu, a i ne moraju da postoje poremećaji artikulacije.
Razvojna receptivna disfazija je specifični razvojni poremećaj u kome je razumevanje govora deteta ispod očekivanog za uzrast. Poremećaj se uočava kada se dete ne odaziva na ime do godine dana, ne može da imenuje neke prostije predmete, ili ako do dve godine starosti ne izvršava neke proste naloge, prisutna je i hiperaktivnost, izolacija od vršnjaka, osetljivost i preterana stidljivost.
Ono što je najvažnije jeste da se problem uoči na vreme i da se sprovodi logopedski tretman, koji će detetu omogućiti da se uklopi u sredinu sa svojim vršnjacima i sa odraslima i postane sposoban za svakodnevnu spontanu komunikaciju.
Dragi roditelji,
Moj sin je napunio 3 godine, a od 2,5 smo krenuli kod logopeda
Ima dijagnozu (logoped, psiholog)razvojne disfazije ali me buni sto mi se ne uklapaju svi simptomi. Naime, zna glagole i imenice, pokazne zamenice, ne skeacuje reci i lepo ih izgovara, nekad spoji prostu prosirenu recenicu ili neku pesmu izrecituje. On zna dosta reci ali prica ili odgovara samo kada mu se hoce. Velika je maza a motorika mu je lepo razvijena. Voli decu i igra se koliko zeli a kad ne zeli sam sebi nadje zanimaciju. On jeste drugaciji od trogodisnjaka jer se ponasa ko beba.
Verujem lekarima ali kao roditelj, majka prvenstveno, imam osecaj da je nesto drugo. Sto se tice slova i brojeva, logoped to ne radi sa njim a ni mi, jer to zna savrseno. A sin, ako nije raspolozen, uopste me saradjuje sa njom i u stanju je da cuti ceo cas, pogleda je, pa nastavi da radi sta hoce ili samo se „pravi lud“.
Postovanje
Imam sina sad je usao u 6 godinu , primetili smo sa 2, 5 godine d anesto nije u redu sa njegovim govorom isli smo u drzavne ustanove de su nas uputili da snima glavicu kada smo snimili sve je bilo u redu , onda smo otisli privatno jer smo posumnjali da je autizam rekli su da nije ali da mora logoped isli smo 1, 5 godinu kod logpeda o dalo je poboljsanje u tom periodu smo otkrili da ima kandidu bakteriju i lecili smo to , kad smo to uklonili zakljucak je bio da ima urodjenu disfaziju .nastavili smo sa logopedom ide u vrtic ali dalje prica u trecem licu slabo postavlja pitanja skracuje recenicu razume sve ali kao da zna sta zeli pitati alo nemoze da iskaze to nezna kako , sad smo snimali glavicu na spavanju radilo smo genetiku i imuno test jer je na hrani mnogo slab , dali je ovo autizam i dali postoji izlecenja u ovakvim slucajevima dali postoje adekvatne tarapije za ovo ka dse dete unervozi ppnekad jer samo njegovo stanje kad nemoze da iskaze kao da mu je krivo .pa reaguje naljuti se rastuzi .hvala
Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Golgota! U socijalizaciji ( sta li to bese ? ) koja izvesno odumire ,nisu problem mali ljudi kojima je ekstremno tesko da se prilagode zahtevima okoline koja je za njih “ zivot na mesecu“ vec u egoizmu te iste okoline koja je “ preintiligentna“.
Poštovanje,
Samo da podijelim svoje iskustvo sa sinom kojem je sad 4,5 god. Mi nemamo još uvijek potvrđenu dijagnozu, a logoped i psiholog govore po iskustvu i opservaciji da je u pitanju razvojna disfazija. Od njegove 2,5 godine logoped radi s njim 2-3 puta sedmično po sat vremena, te napredovanje u govoru se vidi. Komunikacije još uvijek nema, pa tako ni socijalizacije, mada ne izbjegava društvo, voli biti u okruženju djece u vrtiću, ali problemi s njegovim oslobađanjem su vjerovatno povezani s tim što je svjestan da ne govori, da je drugačiji, te tako ga djeca vide i ponasaju se s mjerom opreza prema njemu. Meni kao majci to neizmjerno smeta i boli me, te trudim se da na svaki mogući način ja njega oslobodim, ali ide malo teže. Doživila sam čak i u vrtiću da ga učiteljice pomalo izdvajaju jer je valjda tako lakše, a on ispoljava negodovanje. Ne ide više u klasični vrtić, ali sad ima slijedeće aktivnosti: dječije zabavne radionice u centru za djecu svaki dan po 4 sata, rad 1 na 1 svaki dan po 2 sata, logoped 3 puta sedmično po sat vremena. Očekujem da bi uskoro ovaj tempo dao rezultate, samo da se oslobodi i da počne komunicirati.
Voljela bih čuti iskustva drugih roditelja, kako se bore sa razvojnom disfazijom, te rado bih čula kako napreduje unuk od gospođe Vesne koja se javila prva ovdje na komentarima.
Pozdrav za sve 🙂
Neverovatno je kako svi smatraju da su im deca preinteligenta! (Plus sto ta rec i ne postoji!)
Zao mi je svakog ko ima problem bilo koje vrste :-(!