Roditelji često, iz najbolje namere, prave greške koje mogu loše da utiču na razvoj inteligencije njihovih mališana.
“Inteligencija nije nasledna, nasleđuje se samo potencijal kojeg treba aktivirati, a u tom smislu je najvažnija rana stimulacija u prvim godinama života deteta, dok najveći uticaj na njega imaju upravo roditelji”, ističe dr. Ranko Rajović, autor NTC sistema učenja, koji se primenjuje u vrtićima i školama u 14 država Evrope.
Lekar, specijalista interne medicine iz Srbije, koji se niz godina bavio istraživanjima u području neurofiziologije i neuroendokrinologije, član je međunarodnog odbora Mensa za darovitu decu i saradnik UNICEF-a, te sve popularniji stručnjak za rani razvoj inteligencije.
Kojim čestim greškama roditelji mogu negativno da utiču na prirodni razvoj inteligencije kod deteta, objasnio je na jednom od svojih predavanja u Zagrebu, u organizaciji izdavačke kuće Harfa:
Ružičasta soba
Beba u prvih mesec dana vidi sve mutno, kao da ima dioptriju +20, i primećuje jedino jake kontraste. Umesto jednoličnih, ružičastih ili plavih interijera, u dečju sobu trebalo bi barem u tom prvom razdoblju staviti tamne zavese ili tapete koje će biti kontrast, poručuje dr. Rajović.
Sprečavanje igre na podu
Dok dete puzi, rukama se oslanja na pod, a takav pritisak na dlan aktivira određene delove mozga koji su važni za kasniju inteligenciju. Neki roditelji brzo podižu dete s poda, ne žele da se isprlja ili rukama unese u usta neku prljavštinu ili nešto što nađe na podu. Ali faza puzanja je jako kratka i ako se tada ne dogodi specifična stimulacija dlana, propušta se dobra prilika za razvoj mozga.
Postovani
Bili smo da nas posmatra tim strucnjaka u Beogradu to je bio prvi nas pomak da pomognemo detetu. Do sada smo pokusavali na razne nacine nikad nismo usleli da mu pokrenemo vilicu. Naime, dete normalno raste motoricki je spretno medjutim on uopste ne zvace to se povezuje sa jako bolnim nicanjem zuba. Sada na kontroli nam govore da su njemu ti neuroni tj.misici izumrli da se moraju uz masazu pokrenuti. Ne mogu da shvatim da ima 2.5 godina i dalje pasirano jede. Na krupnu hranu se davi gusi se place i smirava se tak kad zalogaj ispljune da napomenem i kada jede gnjecenu granu on vrlo malo otvara usta uopste on ne zeli da zine kao dr deca. Kao da ima poremecaj polozaja jezika. Dete ne prica. I to je jedan od uzroka. Molim za savet. Kako da ga izgladnim pa da mu dajem vece komade? a da to nije pasirano? Krvna slika u redu.
I pored velike želje da pomognemo, ovo zaista NE može da se reši web komsultacijom. To naprosto mora da se proceni posle pregleda, analiza i praćenja deteta.