Mnogi novopečeni roditelji će zameniti svoje dotadašnje četvorotočkaše za „praktičnija” vozila. Iako postoje automobili koji su izuzetno prilagođeni za vožnju sa porodicom, ne mora da znači da vam je potreban jedan takav.
Zašto biste kupovali automobil sa 7 sedišta i mnoštvom pregrada za odlaganje stvari ako imate samo jedno dete. Ako pak planirate da zadržite svoj automobil i pitate se kako možete da ga maksimalno unapredite u smislu bezbednosti – ovo su najbitniji auto delovi.
U suštini, ovi auto delovi su bitni za sve vozače, ali o ličnoj bezbednosti obično manje brinemo nego kada su u pitanju naša deca.
Na prvom mestu – Gume
Možda ste očekivali da će odgovor biti nešto kompleksnije, ali je zapravo veoma prosto. Gume su prva stvar preko koje automobil dolazi u kontakt sa podlogom. Nema gore odluke nego kada vlasnik luksuznog automobila sa raznim senzorima i modernim tehnologijama škrtari na gumama.
Kao što je slučaj sa dobrim cipelama, na gumama ne treba štedeti. Postoji izreka da ne treba štedeti ni na čemu što dolazi između vas i zemlje, a isti slučaj je i sa gumama. Kvalitetne gume znatno unapređuju upravljivost automobila i smanjuju zaustavni put vozila.
Kada vozite sa dobrim gumama možete brže da prenesete reakciju volana na podlogu, jer gume imaju bolje prijanjanje, a pored toga smanjujete zaustavni put tokom kočenja, što može napraviti veliku razliku.
To ne znači da samo treba da kupite kvalitetniji brend guma i da ne razmišljate narednih 5 godina. Gume imaju rok trajanja, koji zavisi od debljine gazećeg sloja. Kada gazeći sloj dostigne određeni nivo (2,6 mm po zakonu) obavezno treba zameniti gume. Mada je preporučljivo da se zamena guma obavi čim dubina šare padne ispod 3 mm.
Koliko dugo će gume trajati zavisi od puno faktora, stila vožnje, uslova na putu, kao i od samog vozila. Ali je sigurno da će vam gume trajati nekoliko godina, a to je investicija koja se isplati.
Pa ako želite da osetno unapredite bezbednost – pravac prodavnica auto delova i pronađite gume koje najbolje odgovaraju vašem automobilu.
Još par stvari kod guma na koje treba da obratite pažnju su:
- Pritisak – da bi gume pružale maksimalne performanse, potrebno je da u njima postoji pritisak koji je prepisan od strane proizvođača automobila, time se postiže bolja potrošnja goriva i veća upravljivost;
- Trošenje – gume na prednjoj osovini se obično troše brže od onih na zadnjoj osovini, pa se preporučuje da povremeno promenite raspored i da gume sa prednje osovine stavite na zadnju (i obrnuto);
- Odlaganje – kada menjate gume u zavisnosti od sezone, potrebno je da ih odložite pravilno, kako gume ne bi izgubile na integritetu. Informišite se koji je najbolji način da odložite gume za narednu sezonu.
Podrazumeva se da ćete menjati gume u zavisnosti od sezone, tj da nećete voziti zimi sa letnjim gumama i obrnuto.
Ova dva tipa guma su napravljena od različitih smeša i drugačije reaguju na temperature i ne pružaju dovoljno performansi ako se koriste u doba za koje nisu predviđene.
Druga stvar – Kočnice
Kočnice imaju najvažniju ulogu na automobilu. Nisu toliko uzbudljive kao turbo punjači, kompresori, usisne grane ili auspuh, ali je automobil sa lošim kočnicama opasnost po bezbednost svih koji se voze u automobilu, ali i po bezbednost okoline.
Da bi se automobil zaustavio potrebna je ogromna sila koja će negirati impuls vozila teškog tonu i nešto, a tu na ulogu stupaju kočnice. Skoro svaki deo na automobilu može da zakaže, čak i da radilica probije blok motora, vama ništa neće biti (osim vašem novčaniku). Ali ako kočnice prestanu da rade situacija je vrlo opasna.
Zbog toga je veoma bitno da proveravate kočioni sistem, koliko su pločice istrošene i koja je debljina diska. Mnogi vozači ne misle na kočionu tečnost, koju je uglavnom potrebno menjati na svake dve godine.
Još par stvari
Gume i kočnice su zaista najbitniji auto delovi kada je bezbednost u pitanju, ali postoji još par stvari koje su važne roditeljima.
- Rđa – čuvajte se automobila koji imaju rđu, jer rđa smanjuje snagu karoserije tokom udesa i povećava opasnost od povreda
- Havarisani automobili – automobili koji su udarani i prepravljani neće se ponašati isto tokom sledećeg udesa, jer im je struktura već jednom ugrožena. Prepoznati havarisan automobil nije uvek lako, ponekad je i nemoguće.
- Tehnologija – stariji automobili (više od 10 godina) nisu nužno manje bezbedni od modernih u strukturalnom smislu, ali moderne tehnologije i razni senzori kojima su današnja vozila opremljena olakšavaju vožnju i pružaju veću bezbednost.
- Kamere na zadnjem delu vozila mogu da snime i prepoznaju malo dete koje vozač sa svoje pozicije ne može da vidi i na taj način da spreče tragediju.
- Sedište za dete – nije klasičan auto deo, ali su dečija auto sedišta neophodna za bezbednu vožnju male dece.
Pročitajte još: Pravilna vožnja novorođenčadi
Komentari 0