Foto> Pixabay
Mnogi roditelji me pitaju:
Zašto moje dete još nije progovorilo? Zašto se moje dete muči kada nešto želi da kaže? Dugo smo već kod logopeda i u tretmanu, a nije još progovorilo?
Moja pitanja njima:
Koliko ste se bavili svojim detetom? Koliko je vremena provodilo pored televizije, tableta, telefona? Da li su crtani filmovi koje je dete gledalo bili na stranom jeziku? Da li Vaše dete žvaće čvrstu hranu ili mu i dalje dajete pasiranu?
Mnogo pitanja i sa jedne i sa druge strane. Samo što stručnjak tj. logoped postavlja realna i bolna pitanja gde roditelj shvata da je i on kriv za neprogovaranje svoga deteta. A još teže je ako dete uđe u logopedski tretman, a roditelj se ne promeni nego nastavi sa starim navikama misleći da se to neće primetiti.
Hajdemo da krenemo od statistike. Ona nam govori da je od 60 do 80 odsto dece sa nekim govorno-jezičkim problemom, od 3 do 10 odsto dece ima poremećaj pažnje i hiperaktivnosti, 10 odsto dece ima problem sa čitanjem ili pisanjem, sve je više dece sa autizmom. Znači, zaključak je da je sve više dece sa nekim od problema.
Zbog čega sve više dece ima govorno-jezičke probleme?
Pored riziko faktora, medikamentozno održavanih trudnoća, metaboličkih, imunoloških, genetičkih uzroka, ko je još odgovoran za kašnjenje u razvoju kod naše dece?
Ako se vratimo u neko ranije vreme, kada smo mi bili deca, svi ćemo se setiti da smo šetali sa svojim bakama, dekama, roditeljima, da tada nije bilo kompjutera, tableta i mobilnih telefona, da smo se slobodno igrali loptom i lastiša ispred naših zgrada i kuća, išli u bioskop, gledali crtani film u 19.15h, a posle dnevnika išli da spavamo. Budili smo se veseli i čili za novi dan, odlazak u vrtić ili školu.
Danas toga nema ili je retkost, ali je očekivano jer su nas nova tehnologija i moderno doba doveli do toga. Naša deca su „ušla u svet“ stranih crtanih filmova, moderne kablovske televizije sa mnogo kanala nebitnih za dete i njegov trenutni uzrast, a tu je i radost roditelja što im dete sa dve godine zna da broji do 10 ili peva pesmicu na engleskom. Mnoga deca odlaze kasno na spavanje (oko ponoći) sa punom glavom nebitnih informacija za njih. Prekomerno gledanje televizije, preterana auditivna i vizuelna stimulacija mogu da deluju kao „kočnica“ za razvoj govora i jezika.“Hipnotisanost i zavisnost“ od auditivnih i vizuelnih stimulusa mogu dugo da budu „ometači“ za detetov pravilan razvoj.
Kada ste logoped i bavite se detetom i rešavanjem njegovog problema morate imati saradnju sa roditeljima. Ona je mnogo važna. Zašto? Zato što roditelj mora da sluša savete logopeda. Iskustvo me je naučilo da napredak deteta mnogo zavisi o toga da li se roditelj pridržava svega što mu kažem i da li kod kuće to i primenjuje.
Koji tipovi roditelja postoje i kako se to odražava na dete?
Takođe sam za sve ove godine negde podelila roditelje.
Roditelji „produžena ruka“, kako ih zovem, koji oblače, svlače svoje dete, peru mu ruke, umivaju, peru zube, dodaju, pridodaju i ne dozvoljavaju detetu da to uradi samo, misleći da mu tako čine dobro.
Roditelji zvani „kvočka“ koji svoju decu toliko prezaštićuju da takva deca ulaskom u vrtić ili školski sistem ne mogu da se snađu i postaju frustrirana i agresivna.
Prezauzeti roditelji – „mi mnogo radimo i svaki minut nam je isplaniran“, nemaju vremena za svoje dete, ali ni da dođu kod logopeda tražeći stalno izgovore da ne mogu da se prilagode terminima i vremenu kada treba da dovedu dete na logopedski tretman.
Nesvesni roditelji koji vide da im dete ima problem i da im je potrebna stručna pomoć, ali iz nekoga njima znanog razloga to ne žele da priznaju, govoreći da je njihovo dete pametno i koje su uključili na sve moguće aktivnosti, a za razvoj govora „ima vremena“.
Mnogo roditelja sve više provodi vreme na poslu, dolaze kućni kasno, umorni i opterećeni svojim obavezama i poslovnim problemima, kada im je najmanje do razgovora sa detetom. Rešenje traže u bakama, dekama, dadiljama ili u igraonicama koje su pune svetlećih i zvučnih efekata gde im se dete igra, a oni misle da su mu podarili kvalitetno vreme. A gde je tu govor, komunikacija, razgovor sa detetom, uzajamna interakcija? Izostaje.
Postoje i oni roditelji koji zbog griže savesti, jer nemaju puno vremena za svoju decu, prave ustupke, odnosno ne postavljaju granice svome detetu nego ga puštaju da radi šta želi, ispunjavaju mu sve želje, kupuju mnogo igračaka koje za njega nemaju neki značaj. Zato takva deca odlaskom u školu imaju problem sa autoritetom i postavljanjem pravila koja važe za sve.
Kako pomoći detetu koje „teško“ progovara?
Nažalost, mnoge vrednosti koje su nekada postojale su se izgubile i iščezle pod dejstvom modernog doba. Mi smo nemi svedoci svega toga, nekada imamo pravo glasa i komentarisanja, ali u većini slučajeva se prilagođavamo i modifikujemo sebe tom vremenu i situacijama.
Mnogi će se prepoznati u ovom tekstu, neki možda uvrediti, ali namera nam nije bila ta, već da ako primetite da vaše dete kasni u govorno-jezičkom, psihomotornom i/ili socioemocionalnom razvoju, otvorite oči, pogledate svoje dete, uzmete ga za ruku i dovedete kod logopeda.
Mnogo problema koja deca imaju nisu rešena upravo zbog kasnog odlaska kod stručnjaka, odlaganja, čekanja, traženja izgovora ili nepriznavanja da problem postoji.
Zato na kraju kada postavite pitanje: zašto moje dete još ne govori ili zašto se muči kada nešto želi da kaže, uzroke ne tražite samo u logopedu ili drugim stručnjacima, već i u sebi, dragi roditelji – da li postupate pravilno po savetu svog logopeda, da li govorite sa svojim detetom i koliko mu vremena posvećujete.
Dr Nataša D. Čabarkapa, logoped
Kontakt: office@logoped-drcabarkapa.com
Yumama
Postovana,
Moja djevojcica ima 2 godine i 8 mjeseci. Trojezicno je djete i zivimo u Nizozemskoj (otac nizozemac, ja hrvatica a medusobno pricamo engleski ). Za sad jos jako slabo prica…par rijeci na svakom jeziku…ali sva 3 jako dobro razumije. Inace ide u vrtic i malu skolu za djecu od 2 do 4 godine bas iz razloga sto je visejezicno djete i slabo prica. Ja se trudim s njom sto vise pricati, poticati je da nesto kaze ali vecinom mi kaze „ne mama“… ali ako neko djete nesto kaze ona ponovi ili bar pokusa ponovit. Broji dva, tri…jedan ne kaze…par zivotinja zna na nizozemskom (paard, koe ), ma je mamca, svinja je rok rok… ball kaze za loptu… kad ide nekud kaze DAG nizozemski pozdrav ili doei, bye…cao…kaze mama, papa, Tata…gle kad nama nesto hoce pokazati…knjige rijetko hoce da zajedno citamo…( izuzetak je u vrticu i skoli gdje pozorno slusa kad se cita ) osim jedne gdje zeli da je pitamo gdje je pas..konj…lopta…kuca…torba..itd….i to na sva tri jezika i onda ona nama pokazuje i u 99 slucajeva na sva tri jezika pogodi.
Kod logopeda smo krenuli u skoli kad je imala 26 mjeseci, no zbog ove situacije vec 2 mjeseca ne idemo. Voli da se igra vani…srecom imamo dvoriste sa hrpom sadrzaja za nju ( tobogan, trampulin, pjescanik, romobil, bicikl) a i malo nogometno igraliste ispred kuce gdje po 2-3 puta dnevno moramo ic i igrati nogomet. Obozava se igrat s drugom djecom…rade sa malo starijom i onda ih oponasa sta mislim da je jako dobro. Crtice , ali vecinom one gdje se pjeva obozava i gleda na sva 3 jezika…plese uz njih..sada malo vise nego inace jer ja radim od kuce i trebam imati malo i mira kako bi obavila svoj posao.
Inace jede sve i zvace…kad idu novi zubi malo zeza…nekad joj onda moram malo i izblendat jer inace drzi hranu sastrane( najgore je bilo kad su joj doljnje petice izlazile) al inace sve tvrdo, mekano zvace.
Brblja jako puno…na nekom svom jeziku… i ja koliko god se brinem jer ne prica jos kolko bi trebala, tjesim se da je to i zbog 3 jezika kojima je izlozena svakodnevno. Cula sam u dosta slucajeva da ta djeca znaju kasnije progovoriti ( necak je dvojezicni i zive u Njemackoj …do 3 nije skoro nista pricao i onda kad je progovorio ne staje da prica)
Molim vase misljenje i savjet.
Tako je dete je zbunjeno i vrlo joj je teško.
Pokušajte da joj je na istom jeziku uvek obraćate.
Postovani, moj sin ima 26 meseci i mnogo slabo prica. U njegovom recniku se nalazi 20-ak reci. Ne znam da li da racunam da mu je rec „bo“ sto znaci lopta i patrolne sape, Zivotinje slabo izgovara, vec koristi onomatopeju. Cvrstu hranu jede sa 11 meseci bez pasiranja, od godinu dana trazi samostalno da jede, sam se skine, uzme nosu, pokusava da se obuce sam… Ali ne zeli da ponovi reci, ma koliko se trudila da ga podstaknem. Za crtani nije nesto ni zainteresovan, osim najavne spice za „Patriolne sape“. U toku dana ne moze da se skupi da 15 min gleda tv. Telefon bi hteo, ali mu nIje dozvoljen. Voli loptu i dosta vremena provodimo napolju, voli i da mu citam, i da me ispituje zivotinje, ali nece da se potrudi da ih on izgovori. Ponekad namerno pobrkam zivotinje, ali me on ispravi. Poceo je da slaze sam slagalice od 4 dela. Barata i sa olovkom, zvrlja, boji… Mislila sam da se obratim logopedu kada prodje vanredno stanje. Bila bih zahvalna da cujem Vase misljenje. Unapred hvala.
Molimo Vas da ubuduce za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Reklo bi se da je sve u redu.
Važno je da Vas razume i da izvršava naredbe.
Podstičite ga i sve mu ponavljajte.
Ako ne bude bolje za par meseci odvedite ga kod logopeda.
Za dr Natasu pitanje: moj dvo i po godisnji sin ne prica. Od prije nekih dva mjeseca sam bas pocela da radim s njim inace ga ja cuvam kuci, ne ide u vrtic. Ja kad mutim tjesto i on je sa mnom, crtani gleda kada ja nesto przim ili kuvam je ne mogu ga pustiti tad oko vrelih stvari. Imam osjecaj da je nezainteresovan jer kad uzmem knjigu da citam ili izmisljam on izadje ili se dere . Svaki dan imamo neke kreat.aktivnosti. Od valjanja tjesta, bojenja makatoni, stavljanje na cackalicu, slaganje puzli, crtamo, rezemo papir i lijepimo itd. Kad putujemo autom pricam ide auto, vidi veliki kamion kao tvoj kod kuce, ciko vozi bicikl tako moras i ti. Kad setamo evo vidis ovdje mama stisne da se upali svjetlo i onda mozemo proci i tako. Inace smo prije 1 i po godinu preselili u Svicarsku . Dole kad smo bili bila je puna kuca a sad samo nas troje. Dr ovdje kazu da do tri godine nista tek poslije ce da reaguju. Inace pamti gdje sta sakrijem, odvaja kockice po boji u grupe, zna gdje se u koji par ide. Radnim danima vise radimo i pricamo a vikend kada je muz kuci onda on vise pusta tablet, nadjemo na nasem jeziku ali on svojim prstice isprebacuje da dodje do ruskog jezika. Mozete mi reci da li sa jos kojom metodom ga motivise i postaknem na govor?? Unaprijed hvala
Dr Natasu mozete kontaktirati na mail dat u dnu teksta.