Studija, sprovedena u SAD, Ujedinjenom Kraljevstvu i Kini, na uzorku od 3.000 mališana, uzrasta od 8 do 12 godina, i 326 roditelja, pokazala je da danas tri puta više mališana kao karijeru iz snova navodi „vlogovanje“. Naučnici su to uporedili sa do juče, za decu vrlo popularnim, poslom astronauta i zapanjili se novim podacima. Čak trećina dece je izjavila da želi da bude „jutjuber“. Oni otvoreno priznaju da sanjaju da budu viđeni na ekranu, da im se drugi dive, „kradu“ njihove ideje ili modne „izume“, slede njihove instrukcije, šeruju njihove postove… Borbu za „lajk“ shvataju kao nešto u šta su spremni da se upuste po svaku cenu.
Međutim, odgovori dece, ipak, zavise od podneblja. Tako su deca sa područja SAD i Ujedinjenog Kraljevstva daleko više iskazivala želju da budu „vlogeri“, a zatim su dominirala sledeća zanimanja kao želje – učitelj, profesionalni sportista, pevač, astronaut. Istovremeno, više od polovine Kineza želi da postane astronaut kad poraste. Pozivi učitelja, pevača i profesionalnog sportiste dolaze pre „vlogera“.
Situacija se tako značajno izmenila već u odnosu na pre dve godine, kada je većina od 1.000 dece iz SAD, mlađe od 12 godina, navela medicinu kao profesiju iz snova. Na drugom, trećem, četvrtom i petom mestu su bili veterinar, inženjer, policajac i učitelj.
Međutim, vreme koje mališani danas provode u druženju sa pametnim telefonima i na internetu se značajno povećalo, što se direktno odrazilo na njihove želje u svakom pogledu.
– Logično je da deca sada više maštaju da im radni dan izgleda tako da ne moraju da se pomeraju iz udobnih kreveta, a da ih svi vide. Tako postaju popularna, što im je izuzetno važno. Virtuelni svet je danas polje u kojem se dokazuju od najranijih dana, pa maštaju da se tu dokažu u kasnijim godinama, kada im roditelji više neće ograničavati vreme provedeno na internetu. Tada će, iskreno veruju, moći da iskažu svoju punu kreativnost, a pritom preskoče dosadne faze u oficijelnom školovanju. Deca danas nemaju želju, a onda se pravdaju da nemaju vremena, da čitaju knjige. To im je „smor“, jer se sve što valja dešava na internetu – objašnjava psiholog Tim Džejkob.
Podaci govore da mališani čak šest sati dnevno provode koristeći savremene oblike komunikacije, postajući zavisni od njih još u nižim razredima osnovne škole. Oni najpre počinju da igraju igrice i slušaju muziku, gledaju crtaće, a onda postaju okupirani video-klipovima. Konačno, kada otkriju društvene mreže, stvaran svet prestaje da im bude važan.
Istraživanje koje je radio UNICEF pokazalo je da telefon u Srbiji samostalno koristi čak 70 odsto dece, a 24 uz nečiju pomoć. Već u četvrtoj godini mališani otkrivaju internet i od tada ga „konzumiraju“ sve češće i više.
Komentari 0