Foto: Pixabay
Ne brinite, nije neophodno da znaju da čitaju i pišu, ali treba da nauče da drže olovku pravilno i da budu što samostalniji.
– Zbog pandemije korona virusa i vrtići su bili zatvoreni, pa su samim tim budući prvaci propustili deo obaveznog pripremnog predškolskog programa. Vaspitači su nam svake nedelje na Vajber slali zadatke, koji nisu bili obavezni, pa ih je samo mali deo roditelja iz naše grupe radio sa decom. Iskreno, zabrinuta sam da nešto ne propustimo i da ne upadnemo u problem kad dođe septembar i počne škola – kaže Tanja Mitrović iz Beograda, mama budućeg prvaka.
Sigurno nije usamljena u ovim dilemama, jer je polazak u prvi razred važan događaj za celu porodicu. Zato Ivan Kostić, pedagog u OŠ „Lazar Savatić“ u Zemunu, otkriva šta sve budući prvaci treba da znaju, pa ako vaš predškolac nešto nije još savladao, do septembra imate dovoljno vremena da to ispravite.
Slova i brojevi
Pre polaska u školu nije neophodno da dete ume da čita i piše. Tokom pripremnog predškolskog programa ne vrši se opismenjavanje dece, niti je to deo testiranja za upis u prvi razred. Ipak, većina dece u tom uzrastu prepoznaje slova, i to je dobra osnova za kasnije učenje čitanja. Što se tiče brojeva, predškolci znaju da broje do 20, čak i unazad i broj povezuju sa količinom. Znaju koliko imaju godina ili koliko su imali prošle godine. Koncentracija je usko povezana s početnim veštinama čitanja, pisanja i računskih operacija, pa roditelji mogu da u svakodnevnim igrama sa decom vežbaju ponavljanje niza brojeva normalnim redosledom ili unazad, ili da postavljaju slične zadatke na tu temu. Takođe, uvek su poželjne igre Na slovo na slovo, Kaladont i druge.
Rečnik
Od deteta u ovom uzrastu očekuje se da formira složene rečenice i da na pitanja odgovara punom rečenicom. Broj reči u rečenici varira, ali može se reći da je optimalan broj reči – broj godina deteta plus jedan. Dakle, ako dete ima šest i po godina, formirana rečenica koju dete izgovara može sadržati do sedam reči. Naravno, ovo ne mora da bude pravilo.
Grafomotorika
– U predškolskom uzrastu dete po pravilu voli da crta. Većina dece pravilno drži olovku i crteži sadrže dovoljno detalja. Dosadašnje iskustvo pokazuje da na tom uzrastu dete ume da napiše svoje ime i imena članova porodice, da precrta određene oblike ili da prepisuje velika štampana slova ćirilice – kaže naš sagovornik.
Pisanje slova pak nije obavezno i nije deo testiranja za upis u prvi razred. Daleko je važnije da dete zna da drži olovku pravilno, da je ne steže previše i da ruku kojom piše oslanja na papir. Grafomotorika je sposobnost koja se razvija i vežba, i u tom procesu treba biti uporan i dosledan. U predškolskom uzrastu za razvoj grafomotorike mogu da pomognu sveske sa kvadratićima. Pored motorike, dete na taj način razvija i pažnju, koncentraciju, preciznost i orijentaciju u prostoru. Takođe, u ovom uzrastu crtež ljudske figure treba da sadrži sve delove tela, a treba obratiti pažnju i na proporcije na crtežu.
Pitanja na koja treba da zna odgovor
Predznanja na predškolskom uzrastu su šarolika, ali je važno da deca znaju osnovne podatke o sebi i ukućanima – svoje ime i prezime, koliko imaju godina, adresu na kojoj žive, broj telefona roditelja. Takođe, mogu da nabroje mesece u godini ili dane u nedelji (kao i koji je dan pre ili posle kog dana), da umeju da izrecituju nekoliko kraćih pesmica, da znaju da prepričaju neku kraću priču ili bajku, da poznaju zanimanja ljudi, da znaju prostorne (levo, desno, gore, dole) i vremenske (juče, danas, sutra) odrednice.
Veštine
Veoma je važno da što više osamostalite dete pred polazak u školu. U ovom uzrastu dete bi trebalo da zna da vezuje pertle, da samo obavlja higijenske navike, da se samo oblači i vodi računa o ličnim i tuđim stvarima. Osim ovih, poželjno je da poseduje i određene socioemocionalne veštine, kao što su poštovanje pravila (za šta su najpogodnije društvene igre), sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti, da ume da prepozna i kontroliše osnovne emocije (sreća, tuga, bes, strah), kao i da nema strah od odvajanja od roditelja.
Komentari 0