Sa 5 – 9 meseci
- Hvata predmete, prati ih pogledom.
- Počinje da guče.
Privlače ga slike i figure u knjizi koju pokušava da “pojede”. Voli rutinu (uvek ista priča pred spavanje). Decu privlače knjižice sa uspavankama ili kratkim pesmicama, knjižice koje mogu da prinesu ustima kako bi ih osetili čulima dodira a često i ukusa.
Sa 9 – 10 meseci
- Sedi.
- Čvrsto hvata predmete, proučava ih i grize.
- Počinje izgovor slogova (ta-ta).
- Igra se skrivalice iza ruku ili nekog predmeta.
Knjige koje odgovaraju ovom uzrastu moraju biti otporne, živih boja ali ne toksičnih! Najbolje je da predstavljaju poznate predmete (lopta, lutka, auto i sl.) i slike dece.
Sa 12 meseci
- Puzi ili pravi korake.
- Traži sakrivene predmete.
- Počinje da izgovara prve reči (ta-ta, ma-ma).
- Uz malu pomoć može da drži knjigu i okreće strane.
Knjige treba da budu jake, lake za gledanje; figure se odnose na kućne situacije (jesti, spavati, igrati se) i male životinje koje dete poznaje; omiljeni tekstovi su kratke pesmice.
Važan je kontakt sa odraslom osobom.
Sa 15 meseci
- Hoda nesigurno.
- Posmatra pažljivo roditelje i njihove izraze lica.
- Imitira odrasle.
- Ne stoji i ne sedi dugo na istom mestu.
Detetu se sviđaju knjige sa kratkim i jednostavnim rečenicama koje ono pamti i kasnije izgovara tokom čitanja.
Sa 18 meseci
- Hoda.
- Pravi kule od prvih kockica.
- Prstom pokazuje predmete.
- Rečnik mu je sastavljen od različitih reči. Poseduje ritmički jezik.
Deci ovog uzrasta se dopadaju knjige koje o životinjama, deci i svakodnevnim stvarima govore jednostavnim jezikom.
Sa 24 meseci
- Trči.
- Prepoznaje delove tela po nazivu.
- Poseduje rečnik od 40-50 reči i počinje da kombinuje dve povezane reči.
- Nosi knjigu sa sobom i “čita” lutkama.
U ovom periodu deci se dopadaju priče u kojima mogu da se identifikuju sa glavnim likovima i one koje ih zasmejavaju.
Sa 30 i više meseci
- Penje se i silazi niz stepenice.
- Njegov rečnik se svakodnevno obogaćuje.
- Pokušava da komunicira mnogo više od onoga što je sposobno da izrazi.
- Počinje da glumi situacije.
Deci ovog uzrasta se sviđaju priče o deci istog uzrasta ali i avanturističke knjige pune fantastičnih likova. Tekstovi treba da budu jednostavni kako bi stimulisali pamćenje i samostalno “čitanje”, da bi dete moglo da dovrši započetu rečenicu odrasle osobe. Tradicionalne bajke pomažu projektovanje strahova i osećanja napolje. Malo dete voli da mu se ponavlja ista priča i da mu se čita. U narednim mesecima dete postiže autonimiju u izboru knjiga, ali je uvek zadovoljno i srećno ako mu je neko čita.
Komentari 0