Zašto naša deca treba da obavljaju kućne poslove i kako im to pomaže kasnije tokom života? Jedno skorašnje istraživanje ponovo ohrabruje roditelje da nađu načine da zainteresuju svoju decu za kućne poslove.
Ovo istraživanje je ponudilo spisak pozitivnih životnih veština koje se razvijaju obavljanjem kućnih poslova – sudeći po njemu, i te kako vredi sastaviti raspored kućnih poslova u koje ćete uključiti svoju decu.
Neke od prednosti angažovanja dece u kućnim poslovima su: manja verovatnoća korišćenja narkotika, sposobnost za uspostavljanje zdravih odnosa sa drugima, viši koeficijent inteligencije, veća šansa za završavanje škole ili fakulteta, dobar početak karijere. Ima i drugih, praktičnijih prednosti. Deca koja obavljaju kućne poslove su samouverenija, imaju veće samopoštovanje i dobar stav prema radu. Kućni poslovi osposobljavaju decu da u budućnosti vode domaćinstvo, i olakšavaju im prelazak u odraslo doba.
Dokazano je da je ključno početi od što ranijeg uzrasta; ako počne sa svega tri godine starosti, dete već može da odloži igračke i pomogne Vam u svakodnevnim kućnim poslovima. Istina, duže će Vam trebati ako Vam pomaže mališan, ali – vredno je truda. Ako i niste počeli rano, bolje ikad nego nikad. Biće delotvornije ako postepeno uvodite kućne poslove u detetov život nego da ih odjednom opteretite čitavim rasporedom dužnosti. Važno je i pokazati detetu kako da ispravno obavi zadati posao; ovako dete razvija životne veštine i kada konačno nauči kako da posao ispravno obavi – olakšaće Vama život.
Kućni poslovi za svaki uzrast
Dakle, spremni ste da počnete – kakve kućne poslove može da obavlja Vaše dete? Evo liste predloga za svaki uzrast. Vi najbolje poznajete svoje dete i možete se sami setiti nekog prigodnog zadatka, ili pak zaključiti da je neki zadatak pretežak. Ali, nemojte potceniti svoje dete; dozvolite da Vas iznenadi šta sve ono može da uradi.
- Mališani od dve i tri godine mogu da odlože igračke, počiste kad se nešto prospe i nahrane kućne ljubimce.
- Četvorogodišnjaci i petogodišnjaci mogu da obave gore navedeno, ali i da nameste krevet, bace đubre, raščiste sto posle obroka, opleve baštu i zaliju cveće. Obožavaju metle, kolica i alate za decu, što će im pomoći da se uključe u obavljanje poslova.
- Sa šest i sedam godina, deca mogu da sortiraju veš, pomažu pri pravljenju i pakovanju užine za školu, i da se jave na telefon.
- Deca od osam i devet godina mogu da odlože kupljene namirnice, usisaju kuću, naprave užinu, prebrišu sto posle obroka, odlože oprani veš, naprave jednostavna jela (uz nadzor, ako koriste šporet ili rernu), prebrišu podove i izvedu ljubimce u šetnju.
- Desetogodišnjaci i starija deca su u stanju da slože oprani veš, operu kupatilo, prozore i kola, skuvaju obrok uz nadzor, koriste veš mašinu, čuvaju mlađu decu (uz prisustvo odraslog), sređuju dvorište, počiste kuhinju, promene posteljinu.
Kako sprovesti plan u delo
Pošto ste odlučili šta biste voleli da Vaše dete ume da uradi, kako da mu najbolje zadate dnevni program poslova ?
Razgovarajte sa detetom o poslovima za koje Vam je potrebna njegova pomoć. Napravite listu poslova koje treba obaviti u toku nedelje i dozvolite mu da bira šta bi volelo da radi. Ako imate jako malo dete, neka bira između samo dva posla. Dozvolite detetu da promeni redosled obavljanja poslova ako želi. Deca vole da imaju i spisak gde mogu da štikliraju kako koji posao obave. Dobro je i ponuditi detetu neke poslove koje može da obavi spontano, tj. iako nisu na njegovom spisku.
Ukoliko Vam teže ide da motivišete svoje dete da radi, nemojte ga gnjaviti ili kritikovati. Ako ne obave svoja zaduženja na vreme, predložite im da ih Vi obavite umesto njih u zamenu za neke od Vaših kućnih poslova. Ovakva zamena dužnosti ne bi trebalo da bude predstavljena kao pretnja, već samo kao izbor. Budite uvek pozitivnog stava i određeni u davanju uputstava. Detetu prepustite zabavne kućne poslove i uključite ga u donošenje odluka i planiranje.
Ponekad će, kod starije dece i tinejdžera, Vaša uputstva naići na uzdah, prevrtanje očima ili loše raspoloženje. Nema potrebe da traćite energiju na rasprave o ovakvim negativnim reakcijama. Zanemarite ih i nastavite po planu, bez uzbuđivanja. Uloga kućnih poslova će postepeno početi da se podrazumeva, i detetu će biti lakše da ih obavlja. Ako Vaša deca nisu naviknuta na ovakvu redovnost, možda će im trebati malo vremena da se poslovi ustale. Ali, imajte na umu: budite uvek postojani i dosledni.
Platiti ili ne platiti?
Ako detetu platite da obavlja kućne poslove, rizikujete da poništite sve ono na čemu ste radili i zanemarite prave vrednosti koje je Vaše dete steklo. Dete je član porodice i od njega je normalno očekivati da daje doprinos u obezbeđivanju da porodica dobro funkcioniše. Međutim, ukoliko je dete već dovoljno staro da bi se razumelo u porodične finansije, ovo može biti koristan podstrek. Unapred odlučite koji će se poslovi plaćati. Ima i dodatnih poslova, kao što su pranje kola ili prozora, koji nisu deo nedeljnog rasporeda deteta ali se mogu platiti ako ih dete obavi. Razgovarajte s detetom o ceni, zatim proverite da li je posao pravilno obavljen, i potom platite detetu. Na ovakve poslove deca mogu gledati kao na bonuse, tj. pozitivan podstrek.
Tinejdžeri
Tinejdžeri su obično zauzeti i može ih biti teško ubediti da doprinesu kućnim poslovima; međutim, u ovom periodu to je važnije nego ikad. Postarajte se da im ne zadate previše. Oni su na pragu odraslog doba i potrebno je da nauče da se osamostale. Vaša je odgovornost kao roditelja da im pomognete da razviju neophodne životne veštine.
Pristup kućnim poslovima treba prilagoditi starijim tinejdžerima. Njihova soba treba da bude njihov prostor, izraz njihove individualnosti. Kao roditelju, može Vam teško pasti da se povučete, ali ne brinite – postoje i posledice ako Vaš tinejdžer ostavi sobu u neredu. Odeća koju ne pokupi neće biti oprana, kasniće jer ne može u neredu da nađe stvari. Pustite da tinejdžer sam to shvati i sam pospremi svoju sobu.
Održite porodični sastanak i razgovarajte o tome kako tinejdžer može da doprinese održavanju domaćinstva. Ponudite mu izbor: planiranje jelovnika i spiska za nabavku, spremanje obroka, održavanje bašte, kupovina, pranje i odlaganje veša, zamena sijalica i kesa za usisivač, čišćenje frižidera.
Ako već imate plan obavljanja kućnih poslova za Vašu decu, ali on ne funkcioniše dobro (pogotovo sa starijom decom), možete ga ponovo pokrenuti tako što ćete neke zahtevnije poslove obaviti zajedno s decom – na primer, očistićete garažu ili zasaditi povrće u bašti. Ovakve aktivnosti mogu prerasti u prijatno provedeno vreme za porodicu.
Šta kažu istraživanja
Istraživanja na Univerzitetu u Minesoti pokazuju da uključivanje male dece u kućne poslove uči decu odgovornosti, samostalnosti i samopouzdanju, a ovo su osobine koje će ih pratiti kroz ceo život.
Marti Rosman, Profesor Saradnik za porodično obrazovanje sa Univerziteta u Minesoti je, mereći uspeh pojedinca (merama kao što su završen fakultet ili škola, započinjanje karijere, koeficijent inteligencije, odnosi sa porodicom i prijateljima, nekorišćenje droge) i ispitujući koliko je dete uključeno u kućne poslove, utvrdio da je najbolji preduslov za uspeh mladih odraslih upravo učestvovanje u obavljanju kućnih poslova još kada su imali tri ili četiri godine. Ispitanici koji su se u rad domaćinstva uključili tek sa petnaest ili šesnaest godina bili su manje uspešni.
Dakle, u uspehu pojedinca ne učestvuju samo inteligencija i motivacija, kao što nalaže logično razmišljanje, već i učestvovanje u obavljanju kućnih poslova.
Rosmanova savetuje roditelje da jako maloj deci zadaju jednostavne zadatke, da im pokažu kako da ih obavljaju i pružaju podršku. Kako deca rastu, treba obratiti pažnju na načine na koje uče. „Nekoj deci treba pokazati više puta, a neka odmah shvate šta treba da rade. Nekima treba usmeno objasniti, a nekima zapisati uputstva. Ne treba insistirati na samo jednom načinu da dete nešto obavi – treba mu pružiti slobodu“, kaže Rosmanova.
Ona je protiv plaćanja deci za obavljanje kućnih poslova, čak i ako to podrazumeva da deca rade za džeparac. Što ranije roditelji počnu da aktivno uključuju svoju decu u poslove domaćinstva, to će lakše biti da ih motivišu kada postanu tinejdžeri.
Sa engleskog prevela i priredila Tijana Delić
Izvor: DetePlus
Ja to se bavim se nogu ja da radim sa 09.10