Foto: Freepik
Biološka delovanja ovih prirodnih agenasa su dokazna i primenjuju se u medicinskoj rehabilitaciji tako da ih treba koristiti kod dece kad god se ukaže prilika, naročito u cilju prevencije.
Šta sve mogu bebe sa peskom i vodom
Čak i malim bebama koje još uvek ne hodaju možemo da posipamo pesak preko nogu i u otvorene šake da osete kako im curi kroz prste. Za taktilno preosetljivu decu ovo može da bude izazov, naročito kada su po prvi put u kontaktu sa peskom. Postupno izlaganje će vremenom dovesti do navikavanja.
Maloj deci preko leta ali i tokom čitave godine treba omogućiti da se igraju vodom. Najjednostavnije je da otvorimo česmu na lavabou i pustimo bebu da rukama hvata mlaz. Ili napunimo lavabo do pola i neka pljeska po vodi. Igranje vodom deluju umirujuće I opuštajuće pa ga treba praktikovati, naročito tokom leta.
Ako dete zna da puzi, sedi ili je tek prohodalo, može mu se dati cediljka ili neku posuda sa rupicama kroz koje će prolaziti pesak i voda. Zahvatanje peska ili vode i posmatranje kako curi, za dete je interesantno iskustvo.
Napuniti jednu veću posudu sa vodom i pokazati bebi kako male posudice (od ambalaže) ili njene gumene igračke plutaju po vodi.
Sunđer potopiti u vodu a onda izvaditi i stisniti da voda iscuri. Dati bebi da ovo radi, stiskanje je jako važno za razvoj funkcije ruku.
Igre za dvogodišnjake
Deca od dve godine mogu uz pomoć posuda raznih oblika i veličina da presipaju vodu ili pesak. Tako će spoznati da kada iz manje sipaju u veću ima još mesta, a kada je obrnuto pretekne ili se prelije ako nastave da sipaju. Kada koriste lopatice ili kašike moraju puno puta da zahvate da bi napunili praznu posudu. Sipanje iz flaše daje nova iskustva, kako se drži, procenu koliko je treba nagnuti da sadržaj počne da izlazi, kako držati da se ne prosipa van ako se sipa u drugu flašu. Posebni iskustvo je kada se sipa kroz levak. Dobro je da flaše budu prozirne kako bi dete videlo koliko još ima mesta, kao i da budu iste zapremine ali različitog oblika što daje nova saznanja.
Pokazati detetu kako da drži posudu iz koje treba da prespe vodu. Najpogodniji za to su mali stakleni bokali, staviti ih na plastičnu tacnu i uzeti jedan sunđer za skupljanje vode koja se prospe.
Mogu da prave uz pomoć modlica kolače od mokrog peska, da mešaju, gnječe, pljeskaju… Pravljenje raznih oblika direktno utiče na funkciju šake a indirektno na razvoj govora.
Po suvom, a još bolje po mokrom pesku može da se crta i piše prstom, štapom, grabuljicama, češljem, da se utiskuju razni oblici.
U mokrom pesku mogu da se ostave tragovi, šakama i stopalima. Sa vodom I malo šampona može da napravi penu, balone…
Aktivnosti za stariju decu
Starija deca mogu da izvode eksperimente uz pomoć peska i vode. Neka utvrde šta pliva, a šta tone u vodi ( ping-pong loptica, plutani čep, stiropor, kamen, ključ, stakleni kliker, pero, papir, komad drveta…).
Napraviti zajedno brodove od papira i organizovati trku tako što se usmeravaju ka cilju duvanjem vazduha kroz slamčicu za sok. Pored dobre zabave ova igra razvija pluća, dete uči da kontrolisano diše i dubokim izdisajem izacuje sav zaostali ugljendioksid i udiše veću količinu kiseonika.
Sipati vodu u male providne posudice, obojenu raznim bojama za kolače. Dati detetu da pomeša boje i vidi kako nastaje treća. Naučiće puno o bojama i povećaće preciznost dok pažljivo uzima male posude pune vode, naginje ih i polako presipa (staviti sve na beli papir kako bi dete videlo da li prosipa vodu van posuda).
Uzeti plastični podmetač za sapun (najbolje beli), pipetu i obojenu vodu. Pokazati detetu kako da pipetom uzme vodu i da kap po kap ispušta na mala udubljenja na podmetaču. Za ovo će biti potrebno mnogo strpljenja i izuzetna preciznost. Dobro je da pipeta bude što veća za početak da dete može da kontroliše stisak šakom, kasnije mu se može dati manja. Korišćenjem više boja nastaće predivne slike.
Dati detetu da stavi malo soli u vodu i vidi šta se sa njom dešava. Uzimanje male količine vrhovima prstiju i ispuštanje po malo je izuzetna vežba fine motorike koja je neophodna za držanje olovke i pisanje, listanje tankih listova knjige i mnoge druge aktivnosti koje zahtevaju preciznost. Isto neka uradi sa šećerom, peskom, brašnom, mlekom, uljem, deterdžentom za sudove, voćnim sokom crvene boje…
Pre nego što dete počne da uči pisanje na papiru neophodno je da oslobodi ruku. Pisanje po pesku je jako dobar način za pripremu ali i za decu koja već idu u školu i imaju ovaj problem. Staviti malo suvog peska na plastičnu tacnu i poravnati ga, neka dete prstom povlači linije u raznim pravcima. Posle svakog ispisivanja protresti tacnu i pesak će se izravnati. Deca ovo jako vole i kada pokažu interesovanje za slova dobro je da ih prvo ispisuju na ovaj način pa tek onda na papiru. Umesto peska možete da koristite griz, brašno ili šećer.
Dete može da nacrta nešto na papiru a onda umesto da to oboji na uobičajen način bojicama ili flomasterima, uz pomoć odraslog i malo lepka pospe po crtežu pesak, kamenčiće, suve listiće. Umesto peska možete da koristite mak ili razne semenke i začine.
Naizgled nepotrebno kvašenje i prljanje pruža deci neverovatna iskustva i beskrajno uživanje sa jedne strane, a sa druge puno doprinosi razvoju fine motorike, poboljšanju koncentracije i pažnje, priprema ruke za izvođenje mnogih složenih aktivnosti koje zahtevaju dobru kordinaciju.
U jednom delu dvorišta može da se napravi plaža, plastični bazen ili kadica sa vodom, može i da se posoli morskom solju. Jedna kofa peska i malo šljunka, plastične kofice, grabuljice, lopatice i dete će biti zaokupljeno igrom čitav dan. Sve ovo može da se stavi i na terasu, pesak može da bude u plastičnoj kutiji ili nečem sličnom, pa čak i u stanu, dovoljno je da pod zaštitite većim najlonom.
Komentari 0