Postoji tri grupe simptoma (znakova) koji diferenciraju hipeaktivnost od nemirnog deteta. To su impulsivnost, hiperaktivnost i problem pažnje. Značajno je da se ovi znaci registruju u svim oblastima života deteta – u vrtiću, a najčešće školi, kod kuće, i u slobodnim aktivnostima da drugom decom.
Kako prepoznati simptome impuslivnosti ?
Postoje određeni kriterijumi koji mogu ukazivati na stepen poremećaja : dete kreće u akciju pre nego što razmisli, skače s jedne aktivnosti na drugu, nije u stanju da dočeka da dođe u red, prekida druge u razgovoru, upliće se drugima u ono što rade, ne čeka instrukcije, ne pridržava se pravila u igrama.
Ukoliko je Vaše dete hiperaktivno, biće stalno u pokretu, neprestano će imati potrebu za penjanjem, skakanjem ili trčanjem, neće moći mirno da sedi u stolici, imaće pojačan impuls za govorom, stalno će nešto vrteti u rukama, pokazivaće uznemirenost i nemir.
Treća grupa znakova se odnosi na indikatore nepažnje. To znači da dete ima slabu koncentraciju, ne dovršava započeto, nije u stanju da se organizuje, izostaje sposobnost planiranja, nepažljivo je, odasutno, sa teškoćom se pridržava uputstava, rasejano je, nije istrajno u nekom zadatku ili aktivnosti, teško dovodi aktivnost do kraja, često zaboravlja i gubi stvari.
Da bi što bolje procenili da li se radi o hiperaktivnom detetu ili ne, potrebno je da postoji najmanje šest indikatora iz svake grupe simptoma, uz uslov da su prisutni od najranijeg detinjstva i to u različitim situacijama (kod kuće, u vrtiću ili školi i aktivnostima u slobodno vreme). Pored toga, potrebno je da se intervjuišu oba roditelja i dete, primene skale za procenu ponašanja, izvrši neurološki pregled i testiraju kognitivne sposobnosti.
Poremećaj pažnje sa hiperaktivnošću je češći kod dečaka nego kod devojčica. Utvrđeno je da postoji genetska predispozija u nastanku ovog sindroma, kao i da su bitni prenatalni činioci (nikotin, trovanje olovom, loša ishrana trudnice…). Ovaj poremećaj je često udružen sa poremećajem razvoja, pre svega u oblasti govora i pisanja, sa simtomima anksiooznosti, kao i problemima u odnosima sa roditeljima, vršnjacima, nastavnicima i širom socijalnom sredinom.
Najčešće se prepoznaje sa poslaskom u školu zbog teškoća sa učenjem, bez obzira na inteligenciju deteta. Potrebno je razviti saradnju sa učiteljem/nastavnikom, razdeliti gradivo na manje celine, napraviti detaljan plan rada, usmeriti se na razvoj fizičkih veština kao i podsticanje kreativnosti koji bi detetu vratili samopoštovanje i samopouzdanje. Detetu su potrebni razumevanje, rutina, predvidljivost i struktura, pohvala, kao i Vaša realna očekivanja.
Moj sin je hiperaktivan od 4 god pomažu mu u vrtcu a upisan je u vrtac s 2 god pa mislim se kako pomoči svi mu govore nemoj a jel neslusa mora bit način da poslusa.
Potrebno je uključiti „asistente“ u dečje vaspitanje i obrazovanje.
Svaki vrtić ima psihologa i defektologa i potražite savat od njih.
Molimo Vas da ubuduce za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Kada u kom uzrastu se najranije moze prepoznati hiperaktivnost kod deteta?
Imam devojcicu od 2 god ne miruje ni sekundu samo kad spava ili ukoliko zgrabi tel pa gleda decije klipove i pesmice ali trudim se da to izbegnem ali nekada sam prinudjena jer ona bas nikada ne miruje i vec pocinjem da sumnjam da je moje dete hiperaktivno!?
To naprosto mora da proceni psiholog koji se bavi razvojnom psihologijom…sve drugo je nagađanje.
Pozdrav,
ima sina koji ima 8 godina i koji po svemu gore opisanom ima iste simptome. Mislila sam da je moj sin samo živahan i brz u skladu sa svojim godinama, međutim sa polaskom u školu, pojavili su se problemi. Interesuje me u koju kliniku mogu da odvedem dete na pregled i dalju konsultaciju sa stručnim licem?
Hvala unapred
Prvo da ga vidi školski psiholog…pa da se vidi ša dalje da se radi.
zanima me lek RETALIN koliko dugo deca treba da uzimaju,i dali se daje po potrebi i dali deca treba da prave pauzu dok koristre lek?
Dozu ovog leka, kao i dužinu trajanja terapije ISKLJUČIVO određuje specijalista koji je postavio dijagnozu i prati dete.