Foto> Pixabay
Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa autizmom ima probleme i to u:
- verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
- odnosima s drugima i svetom oko njih,
- u razmišljanju i ponašanju
Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo ponašanje i pokrete.
Svako dete se razvija drugim tempom, što znači da malo kašnjenje govora i motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !
Često zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.
Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!
Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.
Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da igraju društvene igre, ili ne mogu da shvate pravila. Sa odraslima su preemotivni, ili ne pokazuju interes za njih.
U govoru i jeziku prisutne su poteškoće ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.
Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.
Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči, i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje „Jesi li gladan?“ dete ogovara „Jesi li gladan?“. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.
Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i porodične atmosfere u kojoj dete živi.
moje dete ima 2 godine i 8 meseci i bukvalno govori samo mama,tata,baba ali ne ciljano u smislu kad mu nesto treba,realno gledano skoro da nas ne rayume,ne izvrsava naloge,nema pokazni gest,jedno vreme nije nikako hteo sa decom da se druzi i nije imao kontakt ocima..sad se igra sa decom i ima mnogo vise kontakt ocima gledsa nas kad pricamo itd ali od govora nista..sta da radimo,vase preporuke?Bili smo u Lipovici na nekim terapijama..malo je bilo bolje ali to je to..sad smo navodno kod nekod defektologa ali slabo to ide….
Potrebno je da defektolog tj psiholog i logoped pregladaju dete.
Molimo Vas da ubuduće za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Zdravo
Moje dete ima 2 god.i 2 meseci ne prica nista a kad je imao 8 meseci govorio e mama tata dada baba I pljesao je s rukama.poceo e u vrtic pred 3 meseci n.a. 1 .11 meseci inace zivimo u stranstvo od tada nista ne prica nece samo ispusta neke zvukove a igra se sa igrackama najrazliciti regova n.a. njegovo ime zna za cao I brojeve od 1-10 razumeva ih neznam sta je ne igrase so decama zasto pred da podze u vrtic nije imao mnogu skim decom da se druzi samo so mene I moj muz je sedeo I igrao se.molim vas da mi odgovorite n.a. pitanje Dali dete ima stres od pocetak u vrtic pa ne prica zbog toga I sto slusa dva jezika a sve cuje vrlo dobro ili je neki drugi problem.da napominjem da dosta vreme je provedio sedajuci n.a. telefon sad nista to ne mu dajem hoce da igra so sve I da razgleduje slikovnice ja mu objasnhavam sve nekad hoce da me cuje nekad ne .eto hvala još jednom pozz.
Molimo Vas da za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Postovanje dete tri godine jos uvek ne prica bukvalno nista sta da radimo pozdrav…
Prvi korak je pregled kod logopeda.
Molimo Vas da za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra