Foto> Pixabay
Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa autizmom ima probleme i to u:
- verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
- odnosima s drugima i svetom oko njih,
- u razmišljanju i ponašanju
Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo ponašanje i pokrete.
Svako dete se razvija drugim tempom, što znači da malo kašnjenje govora i motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !
Često zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.
Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!
Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.
Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da igraju društvene igre, ili ne mogu da shvate pravila. Sa odraslima su preemotivni, ili ne pokazuju interes za njih.
U govoru i jeziku prisutne su poteškoće ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.
Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.
Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči, i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje „Jesi li gladan?“ dete ogovara „Jesi li gladan?“. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.
Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i porodične atmosfere u kojoj dete živi.
Postovani,moj sin ima 2,5 godine.Kasnije je progovorio.Zna da sastavi recenicu tipa:mama cipaj meko u facicu,tata jadi posao,idemo u jadnju da kupimo jeno majo kidej jaje.Znaci neka slova proguta.ODdaziva se na ime.Izvrsava zapovesti.Kontakt ocima nije bas ucestao.Ali u zadnje vreme je poceo da leprsa rukicama,skace i skace,vrti se u krug,jako je zivo dete.Voli decu.Ali ne ume uvek da odgovori na ptosta pitanja.Nekada se zablesa kao da me ne razume.Sluh uredan.U zavodu za ps.por.i gov.patolog. su rekli da je dete ok i da se mora ukljuciti u vrsnjacku grupu.Okolina kaze da sam luda.Da je dete samo nezainteresaovano i nestasno.Brine me i to sto u zadnjih mesec dana stalno cacka svoje noktice.Peva i ptica za sebe.I neku recenicu npr:pasim se pauka-moze da izgovori 10x uzastopno.Ume da preprica sta je video pre mesec dana,a nemoze da se seti sta je radio napolju pre pola sata.I brine me to sto kada ga pitam:kako se baba zove,on odgovori.Sledece:a sta baba ima-misleci na koke,on kaze nesto.Opet ponovim pitanje,on okrene glavu i kao da se uznemiri jer ne zna sta da odgovori.
Moj sin ima dve godine. Nas problem je govor. Prvu rec je rekao sa godinu dana- tata u vkabular se nije mnogo prosirio. Mama, tata, deda, daj…. Stvarno se trudimo i svi smo komunikativni unporodici, ali nista. Takodje voli da ujeda i da, grebe i to traje od prve godine i sts god pokusavili ne uspevamo da to promenimo. Ima lu mesta brizi?
Pravi put procene razvoja govora je pregled LOGOPEDA!
Mislim da to treba obaviti, BEZ straha.
Moj sin ima 25 meseci,odaziva se na ime,uradi sve što mu kažem,od govora ima neće,ne,da,daj,hoće,još.
Uplašena sam je mi stariji sin ima autizam.
Da dete pregleda logoped, pa da se ide dalje. Ovo NE MORA DA ZNAČI da i mlađe dete ima autizam.
Pozz moj sin ima 3 god.i9 mes.sa 17 mes.je prohodao ali jos uvek ne prica kao deca njegovog uzrasta. Kaze mama,tata,baba,deda,trazi vodu,keks,igra se sa drugom decom igrackama poslusa me kad mu trazim nesto da donese,a na pitanje „Sta radis“? On mi odgovori isto,sta radis! Kad ga pitam kako se zoves on cuti,onda ja pocnem da izgovaram njegovo ime(prva dva slova)on dovrsi. Da li bi trebalo da se obratim logopedu? Bas sam.zabrinuta.
Mislim da.pregled logopeda MORA da se obavi!
To je način da se utvrdi uzrok i pomogne detetu
Zdravo, molila bih za savet, moj sin sad u maju puni 4 god, on prica zna svega i gledate dok pricas, razume sve kad mu govoris, druzi se sa svima, ali do pre neko vreme je non stop pratio one supersimple od cega je naucio i engleski sad kad ga nesto pitamo on prvo razmislja na koji jezik da odgovori, sad i nece da gleda nit tv ga zanima samo igracke, ali non stpp iste recenice od par reci, savet?. Hvala vam
To je sasvim uobičajena pojava u ovoj situaciji.