Foto> Pixabay
Neka autistična deca imaju samo blage poremećaje, dok druga imaju velike prepreke tj. svako dete sa autizmom ima probleme i to u:
- verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji,
- odnosima s drugima i svetom oko njih,
- u razmišljanju i ponašanju
Postoje razna mišljenja među doktorima, roditeljima i ekspertima o uzrocima autizma, ali u jednom se svi slažemo da rana i intenzivna intervencija pomaže. Roditelji su u najboljoj poziciji za rano otkrivanje znakova autizma jer prate svoje dete i uočavaju njegovo ponašanje i pokrete.
Svako dete se razvija drugim tempom, što znači da malo kašnjenje govora i motorike nije razlog za paniku. Kad se radi o zdravom razvoju postoji široki raspon u definiciji što je “normalno”. Ipak ukoliko vaše dete kasni u postizanju ciljeva za svoj uzrast , ili posumnjate da postoji problem, odmah podelite vašu zabrinutost sa lekarom. Ne treba čekati !
Često zabrinutim roditeljima okolina i prijatelji sugerišu, “Ne brini” ili “Sačekaj progovoriće”, a zapravo čekanje je najgora stvar koju možete učiniti. Čekanjem gubite dragoceno vreme u uzrastu deteta kad postoji najveća šansa da nešto uradite u govorno jezičkoj stimulaciji i ponašanju.
Slušajte vaše instinkte budite uporni i redovno kontrolišite svoje dete!
Svaki gubitak govora, pokreta, ili socijalnih veština treba ozbiljno shaviti.
Što se tiče socijalnog funkcionisanja, kod dece (2-3 godine) može se primetiti da ne uspostavljaju kontakt očima, ne imitiraju radnje drugih (npr.ne tapšu rukama), ne pokazuju interes za drugom decom ili odraslima, više vole biti sami (ne maze se), ne reaguju na tuđi smeh ili plač. Kod dece od 6 godina, primjećuje se da se loše uklapaju u grupu vršnjaka, npr. ne žele da igraju društvene igre, ili ne mogu da shvate pravila. Sa odraslima su preemotivni, ili ne pokazuju interes za njih.
U govoru i jeziku prisutne su poteškoće ili ne brbljaju (12 mesec) ili ne govore nikakve reči (18 mesec). Nemaju fraze od dve reči (24 mesec), ne odazivaju se na ime, čini se da ne razumeju govor. S druge strane, moguća je pojava stalnog ponavljanja jedne reči ili fraze umesto normalne govorne komunikacije.
Važno je uočiti pojavu stereotipija – ponavljanih, uvek istih, radnji i ponašanja. Ponekad autistična deca mogu biti toliko zavisna da svako, i najmanje, odstupanje od dnevnog rasporeda, bilo kakvo menjanje, dovodi do frustracija i nepredvidivih reakcija. Mogu biti izražene i motorne stereotipije – konstantno klaćenje , pljeskanje rukama i slično.
Neka deca nemaju razvijen govor, ali svima nedostaje sposobnost da vode obostranu dvosmernu komunikaciju. Stil i sadržaj njihovih jezičkih veština uključuje izmišljanje reči, i eholaliju koja se ispoljavaju kroz ponavljanje reči ili kraćih rečenica npr. Na pitanje „Jesi li gladan?“ dete ogovara „Jesi li gladan?“. Emocionalne reakcije na verbalno i neverbalno obraćanje su neodgovarajuće. Razvoj govora kod autističnih osoba može biti prekinut ili u regresiji.
Tretman deteta sa autizmom sprovodi tim stručnjaka. Ishod zavisi i od nivoa sposobnosti svakog pojedinca i porodične atmosfere u kojoj dete živi.
Postovanje moj sin ima 2 godine i 2 meseca i zivi u dvojezicnoj zajednici majka govori ruski a ja srpski i uopste nece da prica cak ni mama tata…samo uu aaa i pokazivanje prsticem odaziva se na ime i dosta stvari razume..sta raditi i kome se obratiti?Hvala
Da se obavi pregled logopeda, a onda će sve biti mnogo jasnije.
Postovani, ako nam mozete na neki nacin resiti nedoumicu oko decakovog ponasanja. Do sada je isao na kontrole ali lekari kazu da se normalno razvija cak je i veci od ostale dece svog uzrasta. On ima 18 meseci i sa nekih 12 meseci je prestao da govori i to malo mama, tata, baba sto je pricao. Povuceno je u sebe i mozes ga zvati 100 puta, nece se odazvati. Najradije bi gledao crtace. Cesto odmahuje levo desno glavicom a ponekad zmuri i tako hoda sa ispruzenim rukama. Ne zna nista da pokaze, tipa zivotinje i tako to, nekad samo vrti stranice knjige ali je nezainteresovan kad mu se bilo sta pokazuje. Jedino sto govori to je Aaaaaaaa sa nekim prizvukom piska. Znamo da dete treba odvesti logopedu i na evaluaciju ali ako nam samo mozete reci da li ovo ipak moze biti normalno ponasanje za tako malog bebca iako nama sve vodi ka autizmu ili zastoju govora. Da li su prosto neka deca samo lenja ili mozda detinjastija od ostalih?
Bez pregleda logopeda je zaista NEMOGUĆE proceniti ovu situaciju.
Hvala na odgovoru naravno da cemo ici kod logopeda samo me zanima dali po vasem misljenju postoji neki poremecaj.Svi ostali mi kazu da je inteligentan i da ce progovoriti ali ja sam zabrinuta i kako vreme odmice sve manje imam nade za to.A volela bih to vise od svega da pricam sa njim.
Imam decaka od dve godine i zna da kaze baba deda tata mama daj ajde ne da kad nesto hoce il nece meme za mleko ijos po neku rec.Hoce ponekad da jede sam zna na nosu ima kontakt ocima odaziva se na svoje ime smeje se.Imam problem od kada he dobio seku i non stop place.Inace je dobro i veselo dete al kad nesto nije po njegovom onds je haos.
Prvi korak je da se obavi pregled logopeda.
Moje dete za 10 dana puni 21 mesec…Od reci mozete cuti da govori…mama..tata…baba…deda…brm,brm…sam…zao kao zdravi…cao…ali kada on to hoce…kada hoce vodu ili jesti kada se naljuti vice daj…daj…ajde..ajde..njam..njam…ali ne svaki put…Prstom nikada nista ne pokazuje…sve prati pogledom…Jako voli da radi prstima…da dira brojeve na fiksnom telefonu..pali..gasi…muzicku liniju pojacava…smanjuje muziku…Nekada imam osecaj da sve razume…a nekada kao da me uopste ne registruje…kada ga nesto zanima…toliko se zainteresuje da tacno vidite koliko se trudi oko toga…a nesto na silu da mu nametnete..nikako…Non stop bi van…da ga vozamo na biciklu…da seta…onda voli i da trci…ali kada je suncano voli da gleda svoju senku..a inace sebe primeti svuda..na staklu..ogledalu…metalnim delovima…razmazen je…trazi paznju…voli kada nas ima dosta pa da pevamo…Ne znam na koji nacin da ga stimulisemo da govori…inace non stop pricamo…zapitkujemo ga…I do kog perioda da sacekam za logopeda da li dok ne napuni dve godine?
Samo tako nastavite, a ako za par meseci NEMA napretka – vreme je za logopeda.