Foto: Freepik
Svaka šesta država zabranila je korišćenje mobilnih telefona u školama, procenjuje Unesko. Francuska je to pravilo uvela još 2018., dok će u Holandiji ta odluka stupiti na snagu 2024. godine. Ovo pitanje je ponovo pokrenuto i kod nas, ali se sada govori o zabrani mobilnih telefona ne samo učenicima, nego i nastavnicima i direktoru, dakle svima koji su zaposleni u školi.
Da li je zabrana dobar put, da li je potrebna, kakvi bi bili benefiti, a kakve posledice, o tome u jutarnjem programu na TV Nova S, putem viber poziva, govori dr Ranko Rajović, stručnjak za dečiji razvoj i autor NTC programa za učenje.
Dr Rajović se u jutarnji program uključio sa planine Guč u okolini Loznice, pošto je trenutno u NTC kampu sa decom.
„Moram prvo da kažem da se ovde u kampu mnogo krećemo. Jedno dete od 8.5 godina. je juče prošlo 30 kilometara. Sad zamislite to dete da mora da sedi u školi, dete mora da se kreće
Kretanje je osnova razvoja mozga.
Ovde kad smo šest-sedam dana, niko telefon ne pogleda. Iz medicine je poznato da ako se mobilni telefoni previše koriste, to utiče na smanjenje nekih važnih regija mozka. Onda dobijamo slabu koncentraciju, poremećaj pažnje, ne mogu da uče. Kod nekih agresivnih video igrica, pojavljuju se gubitak empatije, pojava agresivnosti“, objašnjava doktor.
Veliki problem su i društvene mreže gde dete provodi mnogo vremena potpuno beskorisno.
Moramo nešto da uradimo da se oslobodi dečji potencijal, koji se najviše razvija kroz igru, a telefon sve to oduzima
Što se tiče zabrane mobilnih telefona u školama, dr Rajović kaže da je dete teško kontrolisati, te ako smo dali prisup tehnologijama, prvo moramo da rešimo to vreme koje koriste na njima. Ukoliko ne možemo da kontrolišemo, bolje je ukinuti.
Dešava se da u nekim zemljama Amerike, ukidaju pisano slovo, pa je učiteljima omogućeno da sami odluče da li će da uče pisano slovo ili ne.
Kada se uči pisano slovo, tu mora da postoji kosa linija levo, desno, ide krug, ne ide krug, jači pritisak, slabiji pritisak… to sve jako utiče na razvoj mozga.
Postoje aplikacije roditeljske kontrole kojima roditelj može ograničiti vreme provedeno na mobilnom telefonu, kao i izbor aplikacija, ali za to je potrebno mnogo strpljenja i upornosti roditelja.
Deci telefon u školi nije potreban. Ali nije potreban ni na putu do škole, odnosno od škole do kuće, kaže dr Rajović
Komentari 0