Kada vidite da vam se dete u nekom ćošku zaigralo, da priča samo sa sobom i potpuno je isključilo okolni svet (naročito ako pri tom isplazi jezik), ne prekidajte ga nikako! Može da ruča i kroz pola sata. Takvi momenti su mnogo važni.
Ako vas dete nešto pita, odgovorite mu. Neka sačekaju i sudovi, i pegla, utakmica, serija. Odgovorite mu tako da ga ohrabrite na sledeće pitanje, a ne da ga otkačite. Znam, to ume da bude veoma zamorno, ali drugačije ne može. Podstičite mu radoznalost, razvijajte rečnik i logičko razmišljanje.
Dete vaspitavajte primerom. Ako želite da zavoli knjigu, mora nekada da vas vidi kako čitate. Ako mu ponavljate da su slatkiši nezdravi i da je bolje da jede voće, nemojte ih ni vi stalno jesti. Ne činite pred njim ništa što ne želite da sutra i ono čini, i obratno – pokažite mu primerom ono što želite da i ono radi. Tu spada i izvoli, hvala, molim, dobro jutro, doviđenja. To se nosi iz kuće.
Hvalite svoje dete. Pohvalite ga kada nešto uradi s puno truda, bez obzira na to koliko je bilo uspešno. Gradite mu samopouzdanje i samopoštovanje.
Dozvolite detetu da što češće odlučuje, naravno, o stvarima o kojima šta god da odluči biće dobro. Stvarajte takve situacije sami. Dete koje donosi odluke raste u odgovorno i samostalno dete. Stavljate mu do znanja da imate poverenja u njega. Poverenje stvara odgovornost kod deteta.
Ne vezujte pertle petogodišnjaku. Pustite dete od četiri godine da samo donese tanjir do sudopere posle ručka. Ne skačite svaki put kad traži vodu, jabuku, jastuk. Ne umotavajte ga vi u šal i ne stavljajte mu vi kapu. To može samo i sa tri godine. Navikavajte ga na neke sitne obaveze po kući. Pohvalite ga kada ih obavi.
Ne radite sve umesto njega, već mu budite podrška da samostalno radi ono što može. Ne želite da sutra svom četrdesetogodišnjem detetu govorite da se upaše i stavi šal, i to pred njegovom rođenom decom.
Vodite dete u vrtić. Vrtić ne služi za čuvanje dece, tako da to što ima ko da ga čuva kod kuće uopšte nije bitno. Detetu su potrebna druga deca.
Ako ne štitite dete od svega i svačega u školu će poći kao dete koje zna šta su obaveze, samostalno je, ume da fokusira pažnju, ume da poštuje tuđe želje i obaveze, ne misli da sve mora onako kako ono hoće, nije razmaženo, ima izgrađeno samopoštovanje.
Sve su to preduslovi za dobrog đaka.
Međutim, tu se posao ne završava.
Sada kreću nove okolnosti.
Komentari 0