Budite objektivni u očekivanjima. Ako detetu ni majka ni otac nisu bili najbolji đaci u školi, s kojim pravom očekuju da njihvo dete to bude. Ono nosi gene svojih roditelja i predaka. Neka ne zabušava, neka mu ne bude svejedno, neka bude najbolje što ono može da bude. To je važnije nego da bude najbolji đak u razredu. Ako vas nisu nikada birali u školske timove, ne očekujte da vam dete bude najbolji fudbaler. Ako već ide na neki sport, neka bude srećno na treningu. Ne podstičite mu po svaku cenu takmičarski duh, ne tražite od njega dostignuća koja ne može da ostvari. Neka potroši energiju, neka se ispravno fizički razvija i neka bude srećno, a ne razočarano u sebe zato što nije ispunilo vaša očekivanja.
Magija privatnih časova je veoma aktuelna tema. Čujem da se čak i deca u mlađim razredima osnovne škole šalju na privatne časove kod drugih učitelja. To je medveđa usluga detetu. Ako vam je dete bilo dugo bolesno pa je odsustvovalo sa nastave, privatni časovi su opravdani. Ako ga spremate za neki „viši cilj“ (hoćete da se sutra školuje u inostranstvu pa mu treba drugačiji program od našeg), privatni časovi su opravdani. U ostalim slučajevima razmislite da li se radi o jednoj od sledećih situacija: vaše dete na času skoro nikada ne prati nastavu. Gleda kroz prozor, crta nešto po svesci, priča s drugom, zabavlja društvo. Nije ga briga jer zna da ćete mu platiti privatne časove. Vaše dete prati nastavu i što se ocena tiče postiže neki svoj maksimum. Vi želite da po svaku cenu ima više ocene. Vi smatrate da je nastavni plan preopširan i vi procenjujete da mora na privatne časove. Vi nemate vremena (želje, znanja) da radite malo s detetom kod kuće. Vi niste stvorili detetu radne navike i od prvog dana ste sedeli s njim sve vreme dok radi domaći, preslišavali ga, gledali mu u olovku svakog trenutka, pa dete sada ume da uči samo jedan-na-jedan. Većina vaših prijatelja šalje decu na privatne časove i sebe smatra veoma uspešnim zbog toga.
E sad, budite iskreni, pa ako se prepoznate u nekoj od nabrojanih kategorija, ne činite detetu medveđu uslugu, već mu recite da mora da pazi na času i da aktivno učestvuje u radu. Znam mnoge đake koji ređaju petice jer su na času maksimalno posvećeni onome što se tamo uči.
Ukoliko se, pak, radi o tome da vašem detetu predaje neko ko je zalutao u prosvetu (za tu etiketu nije dovoljno vaše mišljenje, već mišljenje ogromne većine roditelja i đaka) pišite peticije, idite svi zajedno kod direktora, zahtevajte da se nešto učini po tom pitanju.
Internet je u poslednje vreme dežurni krivac za sve. Tu se gubi vreme, krivi kičma, vrebaju opasnosti, dete živi u nerealnom svetu. Sve je to tačno, a i nije. Mi nismo rasli uz internet, pa mislimo da nam je detinjstvo zbog toga bilo mnogo bolje. Grešimo. Naši roditelji nisu rasli uz televizor, pa misle da im je detinjstvo bilo mnogo bolje. Greše. Njihovi roditelji nisu rasli uz toalet u kući, pa misle… A ništa od toga ne može da se uzme zdravo za gotovo. Ne možete detetu da ukinete internet! Ono je dete 21. veka i internet je sastavni deo njegovog života, baš koliko i lopta i lastiš. Vi se potrudite samo da bude i lopte i lastiša. Internet je riznica divnih stvari – informacija, tutorijala, druženja sa onima koji nam nisu blizu, igrica (zašto da ne?!), muzike, knjiga, filmova… To ne smete da zabranite detetu. S druge strane, treba da mu ograničite vreme koje provodi na internetu, kao i aktivnosti. Ukoliko niste vični, pozovite nekoga ko jeste da ograniči pristup nepoželjnim sadržajima na uređaju koje dete koristi, a na ostale postavite šifru. Dok dete ne postane tinejdžer, neka na internetu boravi u dnevnoj sobi, kada ste i vi tu. Objasnite mu koje opasnosti vrebaju i kako da ih se kloni. A onda ga pustite da uživa u blagodetima doba u kojem odrasta. Ne zaboravite i na onu loptu ili lastiš. Mera je najvažnija!
I na kraju, ne kupujte poklone za dobar uspeh!
Ako ćete detetu kupiti bicikl, uradite to pre ili posle kraja školske godine, zato što je bicikl divna stvar, vožnja je zdrava rekreacija i dete će u njoj uživati. Dobre ocene je steklo zato što je đak, zato što se trudilo, zato što je znanje važno.
Eto, ja sam toliko znala da vas posavetujem, a za nešto više od toga potražite nekog stručnijeg. Doći će na red i tekst o društvenom ambijentu i školi.
U međuvremenu, srećno!
Komentari 0