Foto: Canva
Nova globalna studija pokazala je da, iako je čitanje u bilo kom obliku dobro za akademski uspeh dece, čitanje knjiga na papiru ima bolji efekat nego elektronske knjige.
Studija je obuhvatila je 600.000 dece koja su prošla kroz PISA testiranja u 30 zemalja i poredila je čitalačke navike učenika sa njihovim rezultatima na ovom testu.
Ono što su pokazali rezultati, jeste da su deca koja su čitala štampane verzije knjiga imala čak 49 poena više u odnosu na decu koja su prijavila da retko čitaju, što se procenjuje kao prednost od 2,5 razreda. Što se tiče dece koja su prijavila da čitaju uglavnom knjige u digitalnom obliku, njihovi rezultati pokazuju da u odnosu na čitače štampanih knjiga zaostaju jedan ceo razred.
Takođe, deca koja čitaju štampane verzije knjiga prijavljuju veći nivo uživanja u čitanju.
Naučnici kažu da nisu sigurni zašto su štampane knjige bolje. S jedne strane, i prethodna istraživanja su pokazala da ljudi lakše shvataju pročitano i bolje pamte kada čitaju sa papira nego sa ekrana. S druge, moguće je da deca koja vole da čitaju generalno čitaju više, i čitaju i sa papira i sa ekrana.
Važno je istaći da čak i u zemljama gde se mnogo više čita sa ekrana nego sa papira – kao na primer u Hong Kongu, Maleziji i na Tajvanu – deca koja čitaju tradicionalne knjige i dalje imaju bolje rezultate na testovima.
Zašto su ova saznanja naučnika važna? Stručnjaci upozoravaju da deca iz manje privilegovanih grupa i socijalno ugrožena deca imaju pristup uglavnom elektronskim knjigama, a sve manje štampanim. Što više budu prinuđena da se oslanjaju na digitalne knjige, to će biti u većem zaostatku u odnosu na decu koja imaju pristup štampanim knjigama.
“Iako ceo svet sve više stremi ka digitalizaciji, potreba za jednkim pristupom štampanim knjigama ne sme da bude zanemaren, kako bi sva deca imala jednake uslove za kvalitetno obrazovanje” upozoravaju naučnici.
Izvor: Detinjarije.com
Komentari 0