Obratite pažnju na razumevanje govora onih koji ga okružuju. Ako dete razume veći deo jednostavnih verbalnih naloga u vezi sa predmetima i osobama iz svoje najbliže okoline, najverovatnije nema teškoće u recepciji govora, te će se i ekspresivna komponenta govora razviti.
Potrebna je govorno jezička -stimulacija.
Takođe je jako važno da se uradi kompletna dijagnostika – ako stručnjak proceni da treba.
Razvoj govora se može opisati kao jedna krivulja koja je valovita-faze bržeg razvojnog tempa govora smenjuju se sa fazama zatišja. Ono što odrasli doživljavaju kao agramatičnost, u govoru male dece je njihova gramatičnost. Potrebno je dete slušati i pružiti mu pravi govorni model prilagođen njegovom uzrastu. Govor se razvija kroz interakciju sazrevanja i učenja, a to su dva procesa koja su povezana i teško ih je odvojiti u životu . Organ mora da sazri pa da počne da funkcioniše,zato uvek moramo biti oprezni koliko da stimulišemo govorno-jezički razvoj, a da dete ne izgubi samopouzdanje i da to ne utiče na njega negativno.
Govor se najbolje usvaja kroz zajedničke aktivnosti sa sagovornicima koji prate govor i detetov razvoj. Odrasli treba da spontano pojednostave svoj govor (što se i dešava), a ne da tepaju – već da pravilno izgovaraju sve glasove. Tako se prirodno stvara situacija za učenje govora.
Kod svog dvogodišnjaka proverite:
-koristi li u govoru deset reči
-zna li pokazati delove na lutki (3-5) kada to od njega tražite npr.“Gde je nos“‘? i slično.
-oponaša li glasove životinja ili vozila. (pretpostavlja se da ste ga to kroz igru učili)
-pokazuje li sliku koju mu imenujemo
-koristi li u govoru negaciju (ne,neću)
-povezuje li dve reči
Ako kod svog deteta pola ovih zadataka ne možete smatrati pozitivnim, razmislite da li treba da potražite savet stručnjaka-logopeda?
Radmila Čvorović, diplomirani logoped-fonoped
Poštovanje, imam dječaka koji za 15tak dana puni tačno 2godine. Zna odavno riječi mama, babo, nana, dedo, tetka s tim da to ne izgovara tečno i još dosta nekih riječi malo koje mrljma npr halja(hvala) i za neke stvari govori samo početno slovo za mrava mmm za prati zube zzzz, razumije svaku radnju koju kažem da radimo, zna da pokaže sve životinje i zna da izvovori kako se glasaju umije da pokaže i voćke i predmete iz slikovnica. Zapitkuje do duše nerazgovjetno šta je to.. spaja ponekad 2 riječi kao gdje mama, ali kad ga pitam da ponavlja za mnom on izbjegava kontakt ili kaže ne mama, a i nekad kao da pokuša ali mu ne ide da izgovori to,zapravo me i najviše muči što mi djeluje kao da želi ali ne umije… Da li je to za posjet logopedu? Hvala unaprijed
Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra