Foto: Pixabay
Laura Phillips je dečji neuropsiholog i puno vremena provodi u razgovoru sa roditeljima koji su zabrinuti za razvoj njihove dece. Kad se čini da stvari nisu u redu, roditelji dolaze u ordinaciju i traže dijagnozu ili preporuke za lečenje kognitivnih, jezičnih, motoričkih, socijalnih i školskih problema.
Ali razvoj je nešto što se odvija prirodno. Ljudski mozak je izgrađen za učenje i ojačane su neuronske veze. Učenje i razvoj u ranom detinjstvu odvijaju se bez napora, ali iskustva i aktivnosti koje pružaš detetu pomoći će ti da utvrdiši koje će se veštine učvrstiti.
„Savetujem roditelje da sa svojim bebama, vrtićkom decom i predškolcima pričaju bogatim jezikom, raznim senzorno bogatim stimulacijama i praktičnim mogućnostima istraživanja osnovnih pojmova. Kad se sve to dogodi u kontekstu sigurnih, pouzdanih i zdravih odnosa, imate recept za optimalni razvoj“, kaže Laura Phillips.
Kad je u pitanju učenje i razvoj kroz igru, manje je više. Naravno, električne igračke koje svetle, govore i pevaju pesme mogu mnogo učiniti, ali to za vaše dete znači da ima manje posla, a još manje mogućnosti za verbalnu razmenu između roditelja i deteta. Suprotno tome, tradicionalnije igračke pružaju deci brojne mogućnosti razmišljanja van okvira i kreiraju vlastitu igru koja podstiče kreativnost, rešavanje problema i organizacijske sposobnosti.
Knjige, knjige i još knjiga
Ja znam, ja znam. Kako predvidljivo. Jezik i komunikacija su možda najvažnija razvojna dostignuća dece do 3. godine, a dobro je poznato da se jezik razvija kako su deca izložena rečima i razgovorima u stvarnom svetu.
Knjige pružaju deci mogućnost da čuju nove reči i strukture rečenica kojima se ne bi svakodnevno izlagali. Opšte je poznato da deca koja su više izložena knjigama ne samo da razvijaju vokabular i bolje poznaju jezik, već imaju i više uspeha u učenju čitanja.
Kroz knjige se deca upoznaju i sa novim pojmovima, kulturama i društvenim temama, koji svi izgrađuju pozadinsko znanje i razvijaju empatiju.
Čitanje naglas je najbolja stvar koju možeš uraditi za dete jer se tako stiče ljubav prema čitanju. To je i sjajan način da ti i tvoje dete provedete zajedničko vreme i smanjite nivo stresa.
Umetničke potrepštine
Kad pomislimo na igračke koje podstiču kreativnost, često prvo pomislimo na umetnost i rukotvorine. Važno je razlikovati to dvoje jer su različiti i imaju različite razvojne prednosti. „Umetnost“ je teže otvorena i manje strukturirana, podstiče maštu i kreativnost. Izraz „zanat/rukotvorina“ odnosi se na projekte koji su donekle propisani i strukturirani. Oboje imaju prednosti, uključujući podsticanje finog motoričkog razvoja, koordinaciju ruku-očiju, vizualno-prostorno rasuđivanje, donošenje odluka, samoizražavanje, samopoštovanje i smanjenje stresa.
Ali nema potrebe preterivati. Ponudite svom detetu razne likovne materijale (boje za prste, bojice, markere, krede) ili razne materijale (roline za toaletni papir, roline za ubruse, isečke iz časopisa) i omogući mu da samo izrađuje svoju ‘rukotvorinu’. Ako mu ponestane ideja ili materijala, ponudite novi materijal i vidite da li može da se sam prebaciti na novi način stvaranja. Još jedna ideja? „Slikanje“ kremom za brijanje u kadi odličan je način da na kišni dan uvrstite još jednu senzornu komponentu i zabavu u zatvorenom.
Igranje uloga
Igranje odevanja/maskiranja ili zabava s rekvizitima, kao što je kuhinja za decu, ima mnoštvo prednosti. Zahvaljujući rekvizitima deca njeguju maštu, istovremeno razvijajući jezične i socijalno-emocionalne veštine. Kad deca igraju ulogu, oni zamišljaju kako izgleda hodati u tuđim cipelama. Igranje odevanja/maskiranja omogućuje im da to rade doslovno i pomaže im u zauzimanju perspektive i razvoju empatije.
Kocke i kockice za slaganje
Kocke mogu satima zaokupljati malu decu i pomažu im u razvoju kreativnosti, veštine rešavanja problema i prostorno rasuđivanje. Mogu se koristiti razne kocke, od Lego preko drvenih kockica. I dok se Lego kockice gotovo same slažu, one drvene podstiču decu na eksperimentiranje s konceptima kao što su oblik, ravnoteža i stabilnost, a takođe pomažu u njegovanju frustracijske tolerancije i upornosti. A kad su deca uspešna u slaganju blokova, ona su i ponosna. Čak i pre nego što mala deca počnu zamišljati i graditi strukture, oni mogu naučiti o veličini, obliku, teksturi, težini i boji samo držanjem, osećajem, manipulisanjem i istraživanjem blokova.
Magneti slova i brojevi za frižider
Dok se deca igraju s magnetima za frižider, oni uče o slovima, brojevima, bojama i oblicima. ‘Azbuka magneti’ takođe pomažu u razvoju jezika, pismenosti i razmišljanja imenovanjem, razvrstavanjem i kombinovanjem ovih pojmova. Manipulisanje magnetima u rukama i pomeranje oko magnetne površine pomažu deci da razviju finu motoričku koordinaciju, što je presudno za crtanje i rukopis. A kako ne postoji propisani način da se deca igraju s magnetima za frižider, tako mogu postati kreativni tako što će osmisliti mnogo različitih načina kako ih koristiti.
Tebe!
Ništa ne može nadomestiti mamu, tatu, babu, dedu ili nekog drugog privrženog člana kada je u pitanju igra. Ali volim podsticati odrasle da puštaju decu da preuzmu vođstvo. Želimo da deca razviju samopouzdanje i nezavisnost u postavljanju vlastite igre i moramo im dati vremena i prostora da pokušaju, na ako ne uspeju, pokušaju ponovo.
Važno je i da svojoj deci date do znanja da ih vidite. Komentirašući njihovu igru deci dajete pozitivnu pažnju.
Komentari 0