Sa dolaskom letnjih dana sve su češće debate o tome da li je deci zaista potrebna tako velika pauza i da li će “odmor od škole” napraviti prekid u njihovom intelektualnom razvoju. Pojedini roditelji zabrinuti su da će se njihovo dete preterano opustiti i zaboraviti na čarobni svet knjiga, dok drugi tvrde kako je svakom detetu potrebno malo bezbrižne letnje igre. Da li je zaista tačno da letnji raspust ima loš uticaj na decu?
Odgovor je i da i ne, ukoliko pitate profesora Harisa Kupera sa Djuk univerziteta. On otkriva kako deca iz srednje i više klase tokom letnjeg raspusta zapravo napreduju, dok klinci iz siromašnijih porodica zaista “nazaduju” tokom raspusta.
Takva tvrdnja rezultat je trineast studija koje je sproveo prof. Kuper sa svojim istraživačkim timom. Među njegovim zaključcima stoji i to da deca iz siromašnijih porodica tokom dva meseca odmora ne rade na svom intelektualnom razvoju, dok oni iz nešto imućnijeg okruženja često pokazuju veći napredak nego tokom škole.
S druge strane, ukoliko odgovor na pitanje iz naslova potražite na Harvardu, dobićete nešto drugačije mišljenje od ovog koje iznosi prof. Kuper.
Naime, Dejms Kim sa Harvardovog odseka za obrazovanje tvrdi da materijalno stanje ne igra presudnu ulogu u ovom problemu. Njegovo istraživanje pokazalo je da je dovoljno da deca na raspustu pročitaju četiri, pet knjiga, i da će to biti odličan način za ispunjavanje “letnje praznine”
Najvažniji faktor koji utiče na to da li će deca čitati knjige tokom raspusta, prema njegovim podacima, jeste dostupnost knjiga. Primanja roditelja tako igraju skoro nebitnu ulogu, važno je to da li oni usmeravaju svoju decu na knjige.
Sa ovim podacima delimično je saglasna i sociološkinja Stefani Slejts sa Univerziteta Džon Hopkins. Rezultati njene studije objavljeni su prošle godine u časopisu “Journal of Education for Students Placed at Risk” i pokazuju da nisu sva deca iz siromašnijih porodica “ugrožena” tokom letnjeg raspusta.
I u ovom slučaju presudnu ulogu imali su roditelji i njihov rad sa decom. Ona deca koja su sa roditeljima tokom leta posećivala biblioteke, beležila su napredak kao i tokom školskih dana, bez obzira na nivo primanja roditelja.
Profesor Ričard Alington sa Univerziteta u Tenesiju sproveo je jednostavan eksperiment u kojem je deci dao zadatak da tokom leta treba da pročitaju dvanaest knjiga, dokazujući da to ima isti učinak kao i letnje škole.
Deci je dozvoljeno da izaberu knjige koje žele, pa je najveći broj školaraca izabrao biografiju Britni Spirs. Uprkos tome, prof. Alington smatra da je ostavljanje izbora važno za decu, i da se samo delimičnim nametanjem obaveza može postići pozitivan efekat i razviti ljubav prema knjigama i kada one nisu deo nastavnog programa.
Šta vi mislite – da li letnji raspust može negativno da utiče na razvoj dece? Da li ste i vi dane leta prekraćivali čitanjem knjiga i koje vam je omiljeno štivo za letnji raspust?
Izvor: B92
Komentari 0