3. Dogovorite se o posledicama
razgovor s detetom„Pričam i pričam, a kao zidovima da govorim…“ Naravno, ako „pričam i pričam“, onda i dalje možete pričati, pričati, pričati. Zašto bi neko čuo to što kažete prvi put ako će biti i treći, i peti? Da bi neko naučio da čuje kad nešto kažete prvi put, to treba reći jedanput. I upozoriti na posledice: „Neću postavljati sto dvaput. Ko ne sedne za sto na vreme, ostaće gladan.“
Ko ne čuje da treba sakupiti igračke, veče će provesti bez igračaka. U vrtiću važi opšte pravilo: „Ko ne posprema za sobom, taj se ne igra.“
Ko ne čuje: „Donesite prljave stvari, puštam mašinu za pranje“, praće svoje pantalone na ruke. Ne zato što je mama loša. Nego zato što su pantalone potrebne za sutra, a kasnije uveče ne uključujemo mašinu zato što se toliko trese kad centrifugira da i komšije ne mogu da spavaju.
Ko nije čuo: „Brzo da se obučemo! Ako za deset minuta ne izađemo, zakasnili smo na film“, zaista će zakasniti na film. Odnosno neće ni ići.
Naravno, da bi ovo proradilo, neophodno je da se sve dogovoreno ispuni – i uslovi i posledice.
Uzgred budi rečeno, ovaj algoritam radi i u pogledu odraslih. „Radove koji nisu predati do navedenog roka, neću pregledati. Onima koji su zakasnili s predajom, automatski upisujem jedinicu u dnevnik. Surovo. Srednjoškolci su upoznati s posledicama od samog početka i nikada nije bilo problema s rokovima za predaju rada.
PAŽNJA! Vrlo važna dopuna u vezi s primenom algoritma. Obavezno pročitati.
*Učite dete ličnim primerom. To jest, neophodno je da vi čujete svoje dete iz prve.
*Zahtevi koje stavljate pred dete treba da su u skladu s njegovim uzrastom. Nerazumno je zahtevati npr.: „Da je za deset minuta sve pospremljeno“, ako dete još ne ume da odredi vreme i nema pojma šta je to „deset minuta“.
*Ne primenjivati treći korak bez prva dva – to je nehumano.
*Posledice treba da budu zaista posledice a ne ucena. Odnosno treba da budu to što bi prirodnim sledom i nastupilo. Ono za šta postoje objektivni razlozi. „Ako ne sedneš za sto, ostaćeš gladan“ – to je prirodna posledica. A na primer: „Ako ne sedneš za sto, prosuću ti supu na glavu“ – to je ucena.
Odabrala i prevela: Vesna Smiljanić Rangelov
Iz knjige: „Samostalno dete ili kako postati „lenja mama“, Ana Bikova
Izvor: Detinjarije
Komentari 0