Tako je u Srbiji definisano Zakonom o bezbednosti saobraćaj , koji predviđa i da je dozvoljeno dete do tri godine starosti prevoziti na prednjem sedištu, ukoliko je u sedištu koje je okrenuto suprotno pravcu kretanja vozila, kada je isključen vazdušni jastuk, odnosno “er beg”.
Kazne za nepoštovanje ovih odredbi zakona od skoro su pooštrena, pa tako ako neko vozi dete mlađe od 12 godine na prednjem sedištu biće kažnjen sa 5.000 dinara. Ukoliko vozač drži dete mlađe od 12 godina u krilu predviđena je kazna u rasponu od 15.000 do 30.000, tri meseca zabrane vožnje i šest kaznenih poena. Ukoliko suvozač drži dete u krilu kazna je ista, samo bez zaštitne mere. Vozači koji za prevoz dece ne budu koristili propisanu opremu u vidu sedišta i pojaseva biće kažnjavani sa 120.000 dinara.
Mnoge evropske države, u svojim propisima, prevoz dece definišu kako starosnim granicama visinom tako i težinom deteta.
Kako podseća Auto-moto savez Srbije na svom sajtu, uslov da se deca mlađa od 12 godina ne smeju prevoziti na prednjem sedištu važi i u okolnim zemljama, kao što su Hrvatska, Slovenija, Crna Gora, Makedonija i Rumunija. U Hrvatskoj i Crnoj Gori deca do pet godina starosti se prevoze u posebnim sedištima koja odgovaraju njihovoj visini.
Austrija, Nemačka, Bugarska i Mađarska imaju slične propise, za regulisanje prevoza dece, koji se pored starosne granice služe i visinom deteta, i to uglavnom visinom od 150 centimetara.
U Austriji deca mlađa od 14 godina i visine do 150 centimetara u prevozu moraju koristiti specijalne pojaseve ili specijalna sedišta, to pravilo važi kako za prednje tako i za zadnje sedište. Vozila bez ovakve zaštite ne smeju da se koriste za prevoz osoba mlađih od 14 godina. Ukoliko su te osobe više od 150 centimetara koristiće sigurnosne pojaseve za odrasle. U Nemačkoj se deca do te visine moraju prevoziti u posebnim sedištima za decu. Mađarska i Bugarska pored tog propisa imaju i dodatni koji se tiče prevoza dece mlađih od tri godine u posebnim sedištima, dok je u Bugarskoj zabranjeno voziti decu na prednjem sedištu.
Španija i Holandija su, kao i Srbija, granicu za korišćenje bezbednosne opreme definisale kroz visinu od 135 centrmetara. Dete do te visine mora biti vezano posebnim dečjim pojasom i prevozi se na zadnjem sedištu. Takav slučaj je i u grčkom saobraćajnom propisu, gde je takođe zabranjeno deci nižoj od 150 centimetara, a starijoj od tri godine vožnja na prednjem sedištu vozila. U Holandiji postoji dodatan propis gde deca mlađa od tri godine moraju koristiti posebna sedišta.
Švajcarska propisuje da deca starija od 12 godina moraju biti vezana i na prednjem i zadnjem sedištu, mlađi od sedam godina moraju biti u posebnim sedištima shodno njihovom uzrastu . Takođe, deca uzrasta od sedam do 12 godina moraju biti smeštena u specijalno dizajnirana sedišta.
Francuska i Italija su pored godina starosti i visine, u svoj zakon uvele i određenu težinu kao granicu koja određuje bezbednosnu opremu koja će se koristiti. Pa tako,u Francuskoj dete do 13 kgilograma težine a u Italiji devet kilograma mora u vožnji biti okrenuto suprotno smeru kretanja vozila. U Francuskoj dete mlađe od deset godina ne sme sedeti na prednjem sedištu, mora biti smešteno u posebna bezbednosna sedišta prilagođena njihovoj težini. Italijanski propisi u vezi sa bezbednim prevozom dece primenjuju se samo na vozilima koja imaju italijanske tablice, dok automobili registrovani u drugim državama nemaju obavezu da poštuju ove propise.
Komentari 0