Klinički psiholog: Dete je gledalo "Pepu prase" sedam sati dnevno i sa 2,5 godine postalo zavisnik

Klinički psiholog: Dete je gledalo „Pepu prase“ sedam sati dnevno i sa 2,5 godine postalo zavisnik

Dovipogodišnje dete iz Srbije završilo je na odvikavanju od gladanja crtanog filma „Pepa prase“, nakon što je danima provodilo po sedam sati gledajući taj crtać i počelo bizarno da se ponaša, neverovatan je slučaj zavisnosti koji je u svojoj praksi zabeležio naš klinički psiholog Vlajko Panović.

Foto: Flickr

Prvi vidljivi simptomi zavisnosti

Poznato je i da današnja deca veliki deo svog slobodnog vremena koriste hipnotisano igrajući video igrice.

Zahvaljujući softverskim kreacijama u video igrama, objašnjava Panović, igrač ostaje fiksiran za ekran, sa maksimalnom koncentracijom pažnje na moguće iskušenje ili izazove, a sve to troši njegovu mentalnu energiju.

Potom se, kaže, javljaju određeni simpotomi zavisnosti, pre svega suve oči, cupkanje nogama za računarom, hipnotička vezanost za ekran, isključenost iz realnih životnih tokova.

– Na primer, roditelji više desetina puta dozivaju decu da dođu da ručaju, a oni odgovaraju sa „sad ću“, tu već imamo problem, kao i zanemarivanje obaveza, lične higijene, odlaska u toalet i konzumiranje obroka. Često reaguju negodovanjem i agresijom kada im se neko od članova porodice obrati – objasnio je za „Blic“ psiholog Panović.

S obzirom na to da su svi ti „pametni“ uređaji tekovina 21. veka, bez kojih je savremani život nemoguć, postavlja se pitanje gde je granica.

– Roditelji ne treba da se oslanjaju na dogovor sa decom, već da ograničenje dođe spolja, gde će boravak ispred ekrana doći tek posle odrađenih obaveza u školi i kući – savetuje ovaj klinički psiholog.

„Zabrana nikako“

Panović, striktno naglašava, da roditelji nikako ne koriste metodu „zabrane bilo čega“, kako bi podigli svoj autoritet, jer onda deca počinju da lažu i kriju stvari.

– Dete do 3 godine ne bi trebalo da ima kontakte sa ekranima bilo koje vrste, samim tim neće konzumirati te sadržaje, a roditelji su dužni do punoletstva dece da omoguće razvoj njihovih potencijala, da organizuju sebe u vremenu i prostoru, da razviju zdrave obrasce življenja, da razlikuju dobro od zla, razviju empatiju da bi mogli da razumeju druge ljude, da razviju strpljenje i solidarnost prema drugima koji su slabiji i drugačiji – istakao je Panović.

Dodaje da upotreba interneta podrazumeva edukaciju dece, a samo da se fokusiraju na zabavu. Mnogima je zabava postala osnovno zanimanje i to nije dobro, treba biti svestan i da je interenet od velike koristi.

Deca moraju da imaju obaveze

– Mi ne možemo da zaustavimo točak tehnološkog razvoja, već da se trudimo da razumemo korisnu vrednost tih pomagala, a ne da decu pasivno prepustimo da oni postaju žrtve prevelikih iskušenja. Bilo bi dobro da roditelji zajedno učestvuju sa decom kada gledaju crtane filmove ili igraju igrice, da bi pomogli deci da razumeju nevaspitne i neprirodne sadržaje – savetuje on.

On apeluje na sve roditelje da ne štite decu od obaveza i radova.

– Naprotiv, pomozite im da zavole život kroz pravu igru i da provode što više vremena u prirodi – zaključio je Panović.

Blic

1
Ostavi komentar

Povezani članci