Prirodna komunikacija kao osnov vaspitanja
Marte Meo ili prirodna podrška razvoju se zasniva na tome da roditelji i deca imaju prirodnu sposobnost da komuniciraju. To možemo da vidimo već od prvog trenutka kada se dete rodi kako mu se majka intuitivno obraća i ono joj odgovara. Ta prirodna potreba deteta da bude u kontaktu sa svojim roditeljima i obrnuto, osnov su za detetov rast i razvoj, kako fizički tako i emocionalni. Da je upravo kontakt ono što je neophodno a ne hrana i nega, govori činjenica da se deca koja su lišena roditeljskog staranja i rastu u ustanovama koje danas pružaju dobru negu ali ne i dovoljno prisustvo odraslih, ne razvijaju u potpunosti i na pravilan način.
Maria Arts je uočila da u prirodnoj komunikaciji roditelja i deteta postoji obrazac koji uvek ima određenu strukturu i ritam. Odrasla osoba intuitivno prepoznaje i odgovara na detetovu potrebu za podrškom i informacijom. Dete, takođe, u zavisnosti od svojih potreba izaziva reakciju odraslog. Roditelj koji ima bebu uvek zauzima položaj iz koga može nesmetano da prati šta se dešava na njenom licu i istovremeno detetu omogućava da istražuje gestikulacije i reakcije onog ko ga drži.
Uočavanje onoga što dete zanima dovodi do pojave socijalne inicijative, povećanja koncentracije i porasta samopouzdanja. Kada je ova komunikacija iz nekog razloga poremećena pa se ne odvija na zadovoljavajući način, u velikom broju slučajeva dolazi do razvojnih poremećaja kod deteta.
Svaka komunikacija ima tri faze:
1. Početak ili povezivanje, kada odrasli prihvati ili krene za interesovanjem deteta, tako se stvara zajednička tačka interesovanja čime se uspostavlja komunikacija.
2. Naizmenično nastupanje sa proširivanjem i vođenjem, kada se odrasli i dete smenjuju odgovarajući jedno drugom oko zajedničke tačke interesovanja.
3. Uzajamno završavanje, oboje imaju slobodu da završe komunikaciju i da izaberu novu tačku interesovanja koja može ali i ne mora biti zajednička, uz prihvatanje promene usmerenosti, pri čemu odrasli prepoznaje potrebu deteta da se povuče i jasno sa svoje strane daje znake završavanja.
Razvoj Marte Meo metoda
Prirodne reakcije roditelja su jako brze i teško ih je uočiti posmatranjem dok se komunikacija sa detetom odvija. Otkrivene su tek kada je bilo moguće snimiti ih i posmatrati usporenim puštanjem video snimka i analiziranjem, što je bilo sedamdesetih godina dvadesetog veka. Tada je i naučno dokazano da roditelji imaju intuitivno didaktičko ponašanje u kontaktu sa malom decom kojim prirodno podržavaju razvoj deteta.
Maria Arts je razvijajući Marte Meo metod upravo koristila video snimke komunikacije roditelja i drugih odraslih koji su brinuli o deci i njihovom analizom uočila da su obrasci komunikacije isti bez obzira gde se nalazila u svetu. Tako jezička barijera nije bila prepreka da savetuje roditelje jer se pre svega fokusirala na neverbalne znake komunikacije, govor tela, gest, ritam i ton, a ne na značenje izgovorenih reči.
Snimci su korišćeni za pronalaženje dobrih momenata u komunikaciji i davanje uputstava roditeljima korak po korak.
Različiti programi Marte Meo metoda
Vremenom su razvijani i drugi programi za decu, omladinu i odrasle sa posebnim potrebama. Posebni programi za prevremeno rođene bebe, za decu sa problemima u spavanju i ishrani, povučenu, uznemirenu decu, bebe koje prekomerno plaču, decu sa problemima u ponašanju. Razvijeni su i posebni programi za porodičnu terapiju i terapiju za stare i dementne u institucijama.
Marte Meo se takođe primenjuje u stručnom savetovanju zaposlenih u institucijama, u domovima za decu i omladinu, u obrazovanju medicinskih tehničara i rukovodećeg kadra.
Svi oni koji se bave decom na bilo koji način, roditelji, staratelji, usvojitelji, socijalni radnici, medicinske sestre, fizio i radni terapeuti, defektolozi, logopedi, psiholozi, pedagozi, vaspitači, učitelji, nastavnici, profesori, primenom Marte Meo metoda – prirodne podrške razvoju, doprinose napredovanju dece u razvoju sopstvenim snagama.
Više o Marte Meo edukaciji za praktičare pročitajte ovde http://www.senzorijum.com/edukacija-za-marte-meo-prakticare.html
Komentari 0