Kako roditelji da ispoštuju principe Montesori ?
1. Podsticati dete da istražuje okolinu jer ono tako uči) dodirom,mirisom ,…istraživanje putem čula)
2. Prepoznati periode „osetljivosti“(npr. kad se razvija hodanje dati mu slobodu da hoda)
3. Podsticati nezavisnost u učenju (ne ispravljati ga kad pogreši, ne prekidati dete i ne raditi“umesto njega“)
4. Pomoći detetu da uči“ korak po korak „(sve što uči dete mora da usvoji postepeno -kako se sipa voda, koriste makaze i sl.ono što je odraslima uobičajena aktivnost za malo dete je vid učenja i treba mu pokazati polako prateći da li je pažljivo)
5. Podsticati koncentraciju (ne prekidati dete dok se igra, slaže na primer slagalicu, čita,…davati mu aktivnosti koje zahtevaju upotrebu motorike -manipulacije i čula )
6. Podsticati razvoj memorije
7. Podsticati razvoj govora
U skladu sa ovim principima kod kuće treba :
1. Prilagoditi prostor detetu (makar dečiju sobu , da mu budu blizu police, igračke, knjige, stvari koje nosi …mali nameštaj – bezbedno okruženje, prilagoditi lavabo u kupatilu malim „stepenikom“kako dete može samo prati ruke …)
2. Okolinu urediti tako da dete od ranih dana provodi veliki deo vremena blizu roditelja ili onih koji brinu o njemu. Dok mama obavlja kućne poslove, beba posmatra i sluša zvuke i glasove, dvogodišnje dete može da presipa testenine ,otvara i zatvara razne boce, tegle i slično, petogodišnje dete može da vadi suđe iz mašine i sl..
3. Omogućiti detetu slobodnu igru i istraživanje okoline , naravno uz nadzor i pokazivanje.To ne znači da dete radi „sve što hoće „već da može da pipne , isproba ili nauči da koristi nešto što nije opasno po njega samog.
4. Uključite dete u život porodice (raspremanje, ostavljanje stola.,kupovina). Mnogo je lakše tako početi, nego kasnije od njih tražiti da Vam pomognu, a da pre toga nisu postepeno uvežbavali ove svakodnevne , ali neophodne aktivnosti).
5. Posmatrajte svoje dete i prepoznajte njegove potrebe ( pored fizioloških i psihološke potreba da bude voljeno, prihvaćeno, poštovano kao ličnost)
6. Učite dete lepom ponašanju i budite sami dobar model
Koriste se specijalni materijali, edukacione tehnike i opservacija pokusavajuci da podrži prirodan razvoj deteta.
Dok klasican pristup uglavnom nudi detetu instrukcije „kako da uci“, ovaj metod se moze nazvati „ucenjem kroz rad (eksperiment i probanje)“. Rad sa decom je uglavnom individualan.
Evo nekoliko praktičnih primera kako se možete kod kuće igrati sa detetom, a da dete i ne primeti kako u stvari stiče znanja i izoštrava čula.
Seti se!“
Roditelj i dete naizmenično donose razne predmete iz prostorije i stavljaju ih u torbu. Broj predmeta je na početku mali a postepeno se povećava. Prvo roditelj daje instrukciju detetu da izvuče određeni predmet iz torbe navodeći mesto (prostornu relaciju) na kojem je taj predmet stajao – npr. „Pronađi predmet koji je stajao u fijoci.“ (kašika). Zatim instukciju daje dete. Varijanta igre: Najpre roditelj zavlači ruku u torbu, hvata jedan predmet i govori mesto na kojem se taj predmet nalazio (u, na, pored, ispod, iznad, između, levo od, desno od…). Zadatak deteta je da pogodi o kojem predmetu je reč.
pamćenje, bogaćenje rečnika, prostorne relacije
„Slušaj, izbroj i donesi“
Roditelj i dete donose razne predmete iz prostorije i stavljaju ih na poslužavnik. Najpre roditelj daje zadatak detetu – „Stavi u korpu onoliko predmeta koliko puta čuješ pucketanje prstima (ili tapšanje ili kuckanje…). Zatim dete daje zadatak roditelju.
Moguće je i da se predmeti ne se stavljaju na poslužavnik nego dete iz prostorije donosi zadati broj predmeta.
Komentari 0