Foto: Flickr
Montesori metodu je teško opisati uz pomoć samo par reči. To je filozofija o obrazovanju i razvoju deteta koja je mnogo dublja nego što možemo da zamislimo. To je poseban pogled na svet. Jedan od najlakših načina da shvatite ideju Montesori učenja je da slušate jezik koji koriste Montesori učitelji.
Montesori učitelji se deci obraćaju sa poštovanjem i sa konzistentnim očekivanjima. Reči se biraju pažljivo i to tako da podstiču nezavisnost i kritičko razmišljanje.
Jedna od dobrih stvari kod Montesori učenja je to da je ono mnogo više od samog učenja, to je način da vidite vaše dete i da budete sa njim. I ako vaše dete ne ide u Montesori školu, možete lako da unesete tu ideju u vaš dom i da posmatrate kako vaše dete razvija nezavisnost i koncentraciju.
Evo 7 rečenica koje ćete čuti u svakoj Montesori učionici i kako da ih lako koristite i u vašoj kući:
„Vidim da vredno radiš.“
Fokusiranje na proces a ne na krajnji proizvod je ključ u Montesori edukaciji. Izbegava se da se deca hvale rečenicama „odlično si to napravio“ ili „to izgleda fenomenalno“ umesto da se govori o tome kako su bili skoncentrisani na rad dugo vremena ili kako su pažljivo pisali tako da sad njihov rad može lako svako da pročita.
Hvalite naporan rad vašeg deteta a ne rezultate tog rada. Pomozite mu da uspostavi pozitivno razmišaljanje o mogućnostima poboljšavanja sopstvenog truda.
Rečenice kao što su „Ti si mnogo dobar/a.“ možete da zamenite rečenicom „Primetila sam da si juče bio/la fin/a prema sestri i podelio/la svoje igračke sa njom.“ Ovo pokazuje da primećujete detetovo dobro ponašanje bez osuđivanja. Umesto da kažete „Ti si pravi/a umetnik/ca.“ kažite „Primetila sam da vredno radiš na crtežu sve dok ne postigneš ono što želiš.“
„Šta misliš o svom radu?“
U Montesori učenju dete je učitelj samom sebi. Učitelji su tu kao vodiči, da održe predavanja i pomognu, ali dete otkriva stvari kroz pažljivo pripremljeno okruženje i materijale.
Samoanaliza sopstvenog rada je deo učenja.
Ako vas dete pita da li vam se dopada njegov crtež pokušajte da ga navedete na razgovor o njemu a ne samo da kažete da vam se sviđa. Postavite mu pitanja i pokušajte da saznate šta razmišlja dok crta, kako je odabrao baš te boje, koji deo mu se najviše sviđa. Pomozite detetu da počne samostalno da ocenjuje svoj rad umesto da traži potvrdu od drugih.
„Gde možeš to da pronađeš?“
Samostalnost je još jedna vrednost zastupljena u svim montesori učionicama ili domovima. Cilj je da se deca nauče da samostalno rade. I dok je nekada lakše samo odgovoriti detetu na njegovo pitanje gde se nešto nalazi ili kako da nešto uradi, mnogo je bolje odgovoriti na njegovo pitanje drugim pitanjem kao „Gde bi to mogao/la da pronađeš?“ ili „Kog drugara bi mogao/la da pitaš za pomoć?”.
Ako vaše dete izgubi papuču i vi je vidite da viri ispod kreveta, pokušajte da ga navedete pitanjima da je nađe umesto da mu je samo dodate.
To može biti pitanje „Gde si bio/la kada si izgubio/la papuču?“, ili „Da li si proverio/la svoju sobu?“ Za ovo će trebati sigurno mnogo vremena, ali biće vredno truda kada dete počne samo da preuzima inicijativu umesto da se vama obraća.
Komentari 0