„Šta tačno želiš da ti pomognem?“
U Montesori učionicama deca su odgovorna za mnoge stvari uključujući i vođenje računa o sopstvenom okruženju. Deca obično sa ponosom obavljaju svoje dužnosti kao što je aranžiranje cveća za sto, zalivanje bašte, pranje prozora i stolova i sl.
Ponekad posao bude prevelik. Tada je dobro pitati dete u čemu možemo da pomognemo. Ne želimo da pošaljemo poruku detetu da je nesposobno da uradi nešto, ali ne želimo ni da ga opteretimo.
Na primer: Ako je dete umorno a treba da pokupi lego kocke, to može biti opterećenje za njega. Međutim, situacija ne mora da se pretvori u sve ili ništa. Pokušajte da ponudite detetu pomoć tako što ćete pitati koju boju vi da skupite, a koju će ono skupiti. Ili recite na primer da ćete vi biti zaduženi za crvenu boju a dete za plavu. Pokažite detetu da ste zajedno u tome.
„U našoj učionici mi …“ ili „U našoj kući mi ….“
Ova fraza se upotrebljava kako bi se deci skrenula pažnju na pravila i poželjna ponašanja koja postoje u učinionici ili kući. Deca će biti voljnija za saradnju ako koristite fraze kao podsetnik u vidu izjava umesto komandi.
Izjava „U našoj kući se sedi dok se jede“, može da bude delotvornija od komande „Sedi.“
Kao i svi mi, tako i deca žele da budu deo zajednice, a mi ih samo podsećamo kako zajednica funkcioniše. Ako imate pravilo u kući koje podrazumeva da se hoda a ne da se trči, umesto „Prestani da trčiš.“ možete jednostavno reći „Mi hodamo po kući.“
„Ne prekidaj ga, koncentriše se.“
Zaštita detetove koncentracije je još jedna bitna stvar u Montesori filozofiji. Na Montesori časovima, deca dobijaju vremena za neprekidan rad, obično i po tri sata. To omogućava deci da postignu duboku koncentraciju, umesto da budu prekinuta jer raspored kaže da treba da pređu na učenje nečeg drugog.
Može vam se nekada učiniti pogodnim da pohvalite dete kako lepo radi, ali i kontakt očima može da prekine koncentraciju.
Sledeći put kada prolazite pored deteta koje je usredsređeno na crtanje, pokušajte samo da prođete pored njega bez da mu hvalite crtež. Možete mu kasnije reći kako ste primetili da je veoma skoncentrisan dok stvara svoje umetničko delo.
Posmatrajte dete
Ova poslednja fraza je i najvažnija. To je nešto što Montesori učitelji govore jedni drugima i roditeljima, a ne deci. Stalno podsećaju jedni druge rečenicom „posmatraj dete“ i veruju da svako dete radi nešto sa razlogom i svako dete je na svom razvojnom nivou. Posmatranje će nam ukazati na to da svako ponašanje ima svoje razloge. Takođe, podseća nas i na to da neće svako dete prohodati do godinu dana, i da neće svako dete čitati do četri godine.
Posmatranje deteta omogićiće nam da shvatimo da je svako dete jedinstveno, sa individualnim potrebama, strastima i talentima, i u skladu sa tim ga treba usmeravati.
Ako vaše dete nije zainteresovano za čitanje, pokušajte da vidite šta voli. Ako voli da se glupira, možda će mu pre biti zanimljiva komična knjiga nego neki dečiji klasik. Zapamtite da posmatranje vašeg deteta može da vam pomogne da ga vidite na drugačiji način i da radite za njega a ne protiv njega.
Komentari 0