Iako ne postoji recept za vaspitavanje uspešne dece, psiholozi ukazuju na niz činilaca koji nagoveštavaju uspeh. Nije nimalo iznenađujuće što su oni velikim delom vezani za roditelje, a “Biznis insajder” otkriva šta je zajedničko roditeljima uspešne dece:
Uključuju decu u obavljanje kućnih poslova
“Ako dete ne pere sudove, onda to znači da to neko drugi radi umesto njega”, kaže Džuli Litkot Hejms, bivši savetnik za brucoše na Univerzitetu Stanford i autor knjige pod naslovom “Kako vaspitavati odrasle”.
Ona ističe da deca koja ne obavljaju kućne poslove ne mogu da nauče da posao mora da se završi i da svako od nas treba da doprinese da bi nam svima bilo bolje.
Deca koja su naučila da rade u kući izrastaju u zaposlene koji dobro sarađuju s kolegama i postaju saosećajniji, jer iz ličnog iskustva znaju šta znači trud. “Obavljajući kućne poslove – iznošenje smeća, pranje svojih stvari i sl. – oni shvataju da moraju da rade u životu da bi bili deo tog života”.
Uče decu socijalnim veštinama
Naučnici Državnog univerziteta Pensilvanije posmatrali su više od 700 dece iz cele Amerike od obdaništa do 25. godine života i uočili značajnu vezu između njihovih socijalnih veština u vrtiću i uspeha u odraslom dobu.
Pokazalo se da su socijalno kompetentna deca koja su se družila s vršnjacima bez nametanja određenih zahteva, pomagala drugima, umela da se užive u osećanja drugih i bila sposobna da sama rešavaju sopstvene probleme, mnogo češće završavala fakultet i sticala stalan posao pre 25. godine nego deca sa ograničenim socijalnim sposobnostima.
“Ovo istraživanje dokazuje da najbolje što možemo da uradimo da bismo pripremili decu za zdravu budućnost jeste da im pomognemo da razviju socijalne i emocionalne veštine”, kaže Kristin Šubert, programski direktor Fondacije “Robert Vud”, koja je finansiranja istraživanje.
Imaju velika očekivanja
Analizirajući nacionalno istraživanje u kome je učestvovale 6.600 dece rođene 2001. godine, profesor Univerziteta Kalifornije u Los Anđelesu Nil Halfon i njegov tim ustanovili su da na dečje postignuće u ogromnoj meri utiču roditeljska očekivanja.
“Roditelji koji svoje dete vide na fakultetu, uspevaju da ga usmere ka tom cilju, nezavisno od primanja i ostalih resursa”, kaže on.
Zaključak da bi roditelji trebalo da gaje visoka očekivanja kada je reč o uspehu njihove dece uklapa se u još jedno psihološko saznanje: Efekat Pigmaliona, koji znači “da osoba ostvaruje visoka postignuća zato što neko od nje to očekuje”.
Komentari 0