Prvo čitanje teksta je u celini, informativno, sa pregledom naslova, podnaslova, istaknutih delova, slika, grafikona. U prvom čitanju se “hvata” osnovna nit. U drugom čitanju se podvlači, od pasusa do pasusa, najvažnija misao, osnovne ideje, značajni detalji, važni termini. Važno je razlikovati bitno od nebitnog, što podrazumeva i jedna od osnovnih definicija inteligencije (shvaćena kao sposobnost razlikovanja bitnog od nebitnog), razumeti tekst, sa ciljem “zapamćivanja” na duže staze. U trećem čitanju može se koristiti marker kojim se izdvajaju ključne reči koje predstavljaju okosnicu teksta. Četvrta faza se preporučuje osobama koje imaju problema sa pažnjom i koncentracijom a svodi se na pravljenje beležaka u vidu izvoda iz gradiva.
Ponavljanje naglas i preslišavanje je sledeća faza učenja. U toj fazi se nove informacije povezuju sa starim, postavljaju se pitanja, posmatra iz različitih uglova. Treba imati na umu da je jednini lek protiv zaboravljanja stalno ponavljanje.
Pored obaveznog školskog gradiva treba koristiti enciklopedije, časopise, internet, sveske iz prethodnih razreda, jer dodatna znanja osvežavaju suvoparne informacije, daju smisao učenju, a od učenja će jednog dana zavisiti kasniji izbori u životu.
Ocena nije uvek merilo znanja
Školska ocena bi pre svega trebalo da bude merilo znanja. Pojedini nastavnici više vole opisno ocenjivanje đaka upravo zbog mogućnosti pružanja sveobuhvatnijih informacija o kvalitetu znanja, stavu prema gradivu, zainteresovanosti učenika itd. koje “nijansira” učenike.
Ocena kao pokazatelj znanja može da varira u zavisnosti od niza faktora, i to: trenutnih psihofizičkih sposobnosti deteta (spavanje, glad, trema. strah), kvaliteta odeljenja (u slabijem odeljenju je lakše biti dobar đak), halo-efekta (ukoliko dete ima pretežno dobre ili loše ocene, to može imati uticaja na dalji tok ocenjivanja), nekome više “leži” pismeno nego usmeno ocenjivanje, karakteristika nastavnika..
Dakle, zadatak roditelja je da kod svoje dece razviju radne navike, podstiču samostalno i kreativno rešavanje problema i neprekidno pružaju podršku i razumevanje. A vi deco, od sebe uvek tražite maksimum, jer što je cilj viši veće su i šanse da se takav cilj ostvari.
Komentari 0