Danas ima mnogo školica za razvoj umetničkih sposobnosti i roditelji praktikuju da u njih upisuju decu pre škole. Kako vi to komentarišete?
Neka to bude razvoj umetničkih sposobnosti tipa dramskih radionica, crtanje… Ali neka slova i brojeve ostave na miru.
Niko ne može da mi odgovori na pitanje: Zašto dete u drugom tromesečju treba da čita 152 slovnih znakova u minutu, a ne 148? I zašto to treba da je postiglo do 15. novembra a ne do 15. marta? Zašto je tako neophodno da čita brzinom od 152 znaka u minutu? Jer to niukoliko ne doprinosi razvoju intelekta niti daje neko znanje. Prema tome se ne treba odnositi nikako drugačije nego kao prema gluposti. Postoje individualne psihofiziološke osobine. Jedno dete će to pre ili kasnije postići, a neko možda neće nikada.
Nažalost, sada se neki razredi formiraju između ostalog i na osnovu brzine čitanja…
Ti ljudi nisu u toku da se informacija usvaja na razne načine. Sasvim je moguće da kod jednog broja dece usvajanje informacije uopšte nije povezano sa brzinom čitanja nego da je povezano sa totalno drugačijim faktorima, koji kod njih mogu biti sasvim lepo razvijeni. A eto, brzina čitanja da se kod njih, kao svi drugi procesi u vezi sa velikom brzinom, razvijaju malo sporije. Postoje razni tipovi ljudi i to se direktno tiče „brzinskih“ procesa.
“Neurofiziološki upravo sa sedam godina formiraju proizvoljna pažnja i mnogi drugi mehanizmi mozga koji omogućavaju detetu da ima uspeha u učenju. Drugim rečima, mozak je spreman za to da dete sedi na jednom mestu 45 minuta.”
I ne samo to, čovek može da čita s kolosalnom brzinom a da pritom bude debil. Uzgred budi rečeno, u slučaju hidrokefalije osoba može imati odlično pamćenje, i znamo masu takvih osoba koje su uspele u političkoj ili profesionalnoj karijeri naprosto zato što vrlo brzo govore i mnogo citiraju. Samo što to nema apsolutno nikakav značaj za intelekt.
*Na šta treba da roditelji, psiholozi, učitelji obrate pažnju kada treba odrediti je li dete spremno za polazak u školu? Da li davati dete sa šest godina ili je bolje sačekati?
Ja bih davala sa sedam jer je tako priroda odredila. Zato što se neurofiziološki upravo sa sedam godina formiraju proizvoljna pažnja i mnogi drugi mehanizmi mozga koji omogućavaju detetu da ima uspeha u učenju. Drugim rečima, mozak je spreman za to da dete sedi na jednom mestu 45 minuta.
Meni je, kao čoveku kome su poznati zakoni evolucije, očigledno da je ubrzavanje isto tako štetno kao i kašnjenje. „Sve ima svoje vreme”, rečeno je u Knjizi Propovednika. A tamo su se trudili da ne govore gluposti. Tako da oni koji govore o ubrzanom ranom razvoju, neka pročitaju nju i biće sve u redu. Priroda za dve hiljade godina nije ništa novo izmislila.
Komentari 0