Pri tom, misleći da nije i ovoga puta ofarbao zid i pod, roditelji posmatraju unaokolo, tražeći tragove flomastera po zidovima koje su tek nedavno uredili i okrečili.
Ovakve situacije su poznate svim roditeljima. Neki od njih, koji su iskusili „veliki kreativni zamah“ svojih mališana insistriraju da njihova deca crtaju i boje samo u vrtiću, dok je u kući dozvoljeno samo igranje igračkama. Sa druge strane, ima roditelja koji deci dopuštaju da se poigravaju bojicama na sve moguće načine i na svim mestima u kući.
Međutim, svaki roditelj bi trebao da zna da nije nikako dobro ići iz krajnosti u krajnost, već je potrebno pronaći zlatnu sredinu. Rešenje je sledeće: podsticati ovu dobru naviku kod dece i pri tom se potruditi da flomasteri, vodene i drvene boje deci postanu omiljeni alat za izražavanje osećanja i ideja, ali da to čine uglavnom na papiru, a jedno od rešenja su i bojanke za decu.
Devar 4D bojanke – ruska aplikacija koja će vas oduševiti
Osim blokova, vodenih bojica i četkica, flomastera i drvenih bojica, danas su roditeljima i deci dostupne i interaktivne knjige, enciklopedije i bojanke, koje uz pomoć savremenih tehnologija doprinose razvoju kreativnosti i upijanju novih znanja kod dece.
Jedan odličan primer su Devar 4D bojanke, enciklopedije i knjige, koje preko aplikacije za pametne telefone i tablete oživljavaju likove na odgovarajućim uređajima nudeći detetu prikaz u 4D uvećanoj stvarnosti junaka iz njegovih knjiga i bojanki od kojih saznaje niz korisnih informacija o temi kojom se bavi detetova knjiga, enciklopedija ili bojanka.
Ovakva kombinacija štampanih i crtanih knjiga sa savremenim vizuelnim tehnologijama stimuliše intelektualnli razvoj dece. Takođe, deca se edukuju, uče se pravim vrednostima i zdravim navikama, stiču opšta znanja iz raznih oblasti. Naročito su interesantne bojanke, gde aplikacija oživljava likove i pokreće predmete koje je dete samo bojilo, izazivajući oduševljenje kod mališana.
Tako dete na jedan zabavan i kreativan način uči razne korisne stvari, koje dolaze kao nagrada za prethodno obavljen zadatak. Dakle, dete se takođe uči i odgovornosti, strpljenju i istrajnosti.
Devar aplikacije su na srpskom jeziku. Kada poručite 4D bojanke, knjige i enciklopedije, njihova štampana izdanja vam stižu na kućnu adresu. Zatim je potrebno da iz Google prodavnice ili iz App stora preuzmete besplatnu aplikaciju za vaš mobilni uređaj ili tablet, odaberete knjigu koju ste naručili i unesete traženi kod koji se nalazi na zadnjoj strani vaše štampane knjige.
Sve ostalo je čarolija.
Kako crtanje i bojenje podstiču razvoj dečijeg mozga?
Kreativne aktivnosti poput slikanja, crtanja i bojenja podstiču razvoj različitih delova mozga, aktiviraju centre koji nisu angažovani tokom drugih aktivnosti kao što su, recimo, čitanje i računanje.
Desna moždana hemisfera je kolevka kreativnosti i odgovorna je za registrovanje i razumevanje onoga što opažamo čulom vida. Bitno je da znamo da se desna hemisfera mozga najviše razvija kod deteta na uzrastu pre polaska u školu. Slikanje, crtanje i bojenje podstiču razvoj desne hemisfere mozga, što vodi ka sveukupnom zdravom razvoju čitavog nervnog sistema deteta.
Međutim, treba naglasiti da je za zdrav razvoj neophodna podjednaka stimulacija i desne i leve hemisfere mozga.
Dr. Robert Melilo, jedan od najpriznatijih stručnjak iz oblasti neuropsihologije u Americi, koji se dugi niz godina bavio proučavanjem poremećaja ponašanja kod dece, navodi da je za optimalno funkcionisanje nervnog sistema neophodna zajednička aktivnost obe polovine mozga.
Uravnoteženo funkcionisanje leve i desne hemisfere je ključno za homeostazu organizma i jačanje imunog sistema kod dece, a takođe omogućava i povećanje intelektualnih sposobnosti kod dece.
Nejednak razvoj i aktivnost dve moždane hemisfere može da bude uzrok problema sa motornim razvojem, sposobnošću obrade informacija, imunološkim sistemom, hormonima i sl. To znači da ukoliko je slabiji razvoj leve hemisfere dete može imati, pored ostalih problema, i smetnje u pisanju i čitanju, dok slabiji razvoj desne hemisfere može da se ispoljiti kod deteta u vidu motoričkih smetnji, nespretnosti i sl. Šerijana Bojl, školski psiholog i autor većeg broja psiholoških knjiga u kojima se bavila i problemom anksioznosti kod dece, predlaže niz konkretnih načina kojima se stimuliše podjednak razvoj leve i desne polovine mozga. Ona preporučuje roditeljima se sa svojim mališanom igraju i zabave na neke od sledećih načina:
· Možete da zadate mališanu zadatak da za minut nabroji što više reči,
· da žonglira sa nekoliko loptica u vazduhu,
· da skače i maršira,
· da igra „školice“,
· da dlanovima tapše ukrštajući ruke i dodirujući levim dlanom desno koleno i suprotno.
Međutim, ono što oba ova stručnjaka, i Bojlova i dr Melilo, u zasebnim studijama ističu kao neizostavnu kariku u ravnomernom razvoju obe polovine mozga kod dece jeste podsticanje kreativnog izražavanja deteta putem crtanja i bojenja. Veoma je važno pružiti priliku detetu da samostalno bira boje i motive koje će crtati ili bojiti.
Crtanje doprinosi razvoju motorike, mašte, govora, porastu samopouzdanja….
Dok crta i boji, dete razvija finu motoriku, jer uzimajući u ruke četkicu, olovku ili flomaster i manipulišući njima procenjuje koliko čvrsto treba da ih drži, koliko snažan treba da bude pritisak na papir kako se on ne bi oštetio i sl.
Takođe, dete tokom crtanja, slikanja i bojenja razvija koordinaciju oko-ruka, sposobnost da pogledom isprati pokret. Ova sposobnost se uspostavlja u najranijem detinjstvu, od drugog meseca detetovog života i razvija se tokom narednih godina, a veoma je značajna za brojne aktivnosti, odnosno sve one radnje koje uključuju upotrebu ruke i vida.
Oslikavanje i bojenje papira je i senzorno iskustvo koje uključuje vid, dodir i miris, te slikanjem dete obogaćuje svoju iskustvenu bazu znanja. Senzorna iskustva su važna jer pomažu detetu da istražuje i razume svet oko sebe.
Crtanje i bojenje pružaju priliku detetu da shvati odnos između uzroka i posledice tako što tokom crtanja dete razmišlja kao mali istraživač i umetnik, radoznalo eksperimentiše sa bojama , meša ih i ispituje kako će izgledati nova boja.
Crtanjem i bojenjem se razvija i detetova mašta, jer ono što zamišlja dobija svoju vizuelizaciju na papiru, što detetu pričinjava ogromno zadovoljstvo.
Kroz aktivnost crtanja i bojenja dete dodatno povećava svoje samopouzdanje, jer preuzima inicijativu, odlučuje na kom delu papira će se naći koji element i kojom bojom će taj element biti obojen.
Najzad, veštine crtanja i bojenja kod dece valja podsticati jer na taj način deca povećavaju svoju sposobnost verbalnog izražavanja. Naime, mališani posebno vole da pojasne odraslima zašto su neki lik ili predmet obojili u određenu boju, pri tom navodeći svoje ideje i načine kako su došli do tih ideja.Kroz priču oni zapravo bivaju introspektivni a da toga nisu ni svesni, te objašnjavaju na sebi svojstven način šta su osećali i mislili dok su crtali ili bojili.
Komentari 0