Foto: Canva
Današnja deca rastu uz uredjaje i provode mnogo vremena gledajući u ekrane (screen time) što ima neke pozitivne a mnoge negativne efekte na rast i razvoj deteta. Američka akademija za pedijatriju (AAP) objavila je skup preporuka kao i interaktivne alate za planiranje korišćenja medija koji pomaže roditeljima da uravnoteže boravak dece vezan za uredjaje i naprave raspored koji im najviše odgovara prema preporukama o vremenu provedenom na uredjajima.
AAP preporučuje roditeljima da razviju porodični medijski plan koji uzima u obzir preporukeza uzrast, zdravstvene, obrazovne i zabavne potrebe svakog deteta kao i cele porodice. Porodice moraju ozbiljno da razmisle o vremenu koje njihova deca provode na uredjajima. Vreme na uredjajima dovodi da deca nemaju vremena za igru, učenje, spavanje ili razgovor. Roditelji moraju da usmere dete kako da koristi uredjaje, koliko dugo i koje sadržaje da gleda. Nekada i sami roditelji nisu najbolji primer deci jer i sami provode puno vremena na uredjajima.
AAP preporučuje roditeljima da daju prednost kreativnom vremenu za igru bez prisustva uredjaja za novorodjenčad i malu decu do tri godine. Za decu od 18 meseci pa nadalje postoji saržaj prilagodjen uzrastu koji može da bude koristan ukoliko roditelj provede vreme sa svojim detetom uz imenovanje pojmova i razgovora sa detetom o pogledanom sadržaju. Na ovaj način roditelj pomaže svom detetu da razume ono što gleda.
Za decu stariju od tri godine kao i adolescente potrebno je pronaći ravnotežu izmedju vremena provedenog na uredjajima i ostalih aktivnosti gde se prioritet daje drugim aktivnostima, bavljenju sportom, razgovoru, spavanju, učenju i boravku u prirodi. Roditelji treba da postave svoja očekivanja i jasne granice kako bi bili sigurni da je vreme provedeno na uredjajima korisno za odrastanje.
Problemi sa preteranom upotrebom uredjaja javljaju se zbog toga što dete sve više vremena provodi na ekranima, manje se bavi sportom, manje razgovara, nema društvenu interakciju licem u lice u stvarnom svetu, što je presudno za učenje i pravilan razvoj. Provodjenje vremena za ekranom smanjuje količinu i vreme sna i kvalitetnog odmora, umanjuje maštu i kreativnost deteta.
Preporuke AAP-a za boravak na uredjajima u zavisnosti od urasta:
Za decu do 18 meseci potrebno je u potpunosti izbegavati upotrebu uredjaja koliko god je to moguće
Za decu od 18-24 meseca uvesti visokokvalitetan program koji će roditelji zajedno gledati sa detetom kako bi dete razumelo šta vidi a roditelj pravilno imenovao pojmove koje dete gleda.
Za decu uzrasta dve do pet godina ograničiti upotrebu svih uredjaja na jedan sat dnevno visokokvalitetnog programa, takodje se preporučuje da roditelji kad god su u mogućnosti sadržaje gledaju sa decom, daju objašnjenja i pomognu deci da razumeju o svetu oko sebe.
Za decu stariju od 6 godina treba ograničiti vreme provedeno na uredjajima koje nije duže od dva sata i vrstu medija koje dete gleda tako da dete ima dovoljno vremena za spavanje, razgovor, druženje i sportske aktivnosti. Svako dete svakodnevno treba da ima vreme bez uredjaja u trajanju od nekoliko sati i ne preporučuje se da dete u svojoj sobi ima uredjaje.
Deca adolescenti bi trebalo da na uredjajima provode ne više od tri sata dnevno. Sa decom kada počnu da koriste internet potrebno je razgovarati osigurnosti, važnosti privatnosti i prilagodjenosti sadržaja uzrastu.
Pedijatri imaju veoma važnu ulogu u edukaciji roditelja o boravku dece na uredjajima i veoma je važno da sa roditeljima razgovaraju o provodjenju vremena na uredjajima pri poseti kod pedijatra.
Još jedno zabavno pravilo koje je lako za pamćenje a koje pedijatri mogu da podele sa roditeljima i decom je:
3-6 -9-12 pravilo
3- bez uredjaja u prve tri godine života
6 – bez konzola za igrice i igrica pre šeste godine
9 – bez interneta pre devete godine
12 – bez društvenih mreža pre dvanaeste godine
Kada pedijatar predloži tinejdžerima da dnevno treba da koriste uredjaje u ukupnom trajanju od najviše tri sata obično naidje na veliku pobunu i dece i roditelja, ali im ta informacija ostane u glavi, pa možda stalno ponavljanje može da ima uticaj da odgajamo zdrave generacije koje nisu stalno na uredjajima i koje se druže i bave sportom.
Komentari 0