Foto: Privatna arhiva
Uz igru i pažnju brzo i lako učimo govor.
U prvoj godini potrebno je da roditelji detetu pevaju, govore, dete ne razume, ali sluša i usmerava pažnju na zvuk govora.
Kod neke dece se prve reči javljaju sa 9 meseci, a kod neke sa 15-16 meseci. Da li u tom slučaju ima razloga za paniku? Ako su trudnoća i porođaj prošli uredno , ne paničite, a ako je trudnoća i porođaj praćen riziko faktorima posavetujte se sa stručnjakom.
Dete je progovorilo onog momenta kada prvi put svesno upotrebi reč koja ima značenje. Potrebno je da detetu pružimo govorni model. U periodu druge godine dete svakodnevno usvaja i izgovara nove reči i počinje da ih kombinuje u rečenicu ( Daj vode, daj am-am, papa,…). Do treće godine usvaja se baza maternjeg jezika, a od treće do pete širi se rečnik, rečenica, a i gramatičke strukture su složenije. Tako je i najoptimalnije vreme za razvoj govora i jezika od rodjenja do treće godine.
Roditelji svakodnevno prate svoje dete i njegov razvoj. Potrebno je da se i informišu o govorno jezičkom razvoju.
U periodu do prve godine važno je pratiti da li dete započinje komunikaciju, kako se igra, kako poziva na igru, da li ostvaruje kontak oči u oči.? Da li pokušava imitirati pokrete i govor? Određeni broj dece do druge godine govori vrlo malo, nekoliko reči. Razvoj je uredan ako dete razume mnogo više, nego što govori, npr. “Zatvori vrata”. “Donesi mi loptu,…” itd. U početku razumevanje govora je bolje od njegove ekspresije govora.
Kada se govor vrlo oskudno pojavljuje do treće godine života i pored dobrog razumevanja, treba se posavetovati s logopedom, psihologom i neurologom o razvoju. Ponekad će okolina reći da ne brinete, da je vaše dete samo lenjo za govor. Ali uvek je u pozadini neki razlog.
Roditelj razume šta dete želi, dete pokaže, uzme roditelja za ruku i odvede do predmeta koji želi, ili govori tepajući. Dete treba podsticati na ponavljane, govor se uči ponavljanjem. Isto tako ne insistiramo na pravilnom govoru kada dete još nije spremno, nego samo njegov govor ponovimo pravilno.
Roditelji, ali i pedijatri rano mogu da primete da li se razvoj govora odvija kako treba. Naš način života i komuniciranja danas je bitno promenjen i to se odražava i na probleme jezika.
Komunikativne sposobnosti deteta do 3.godine života:
Poštovani, nadam se da mi možete pomoći. Naime, beba je danas napunila 7 meseci. Od kraja trećeg, a početka četvrtog meseca, okreće se sa leđa na stomak, ali samo sa levog boka. Od tada, iako sam pokušala da ga stimulišem igračkama, nikako ne uspeva sa druge druge strane, već se izvije u luk i nervira što ne može da je dohvati. A sa stomaka na leđa se uopšte ne okreće. Beba je rođena planiranim carskim rezom, zbog karličnog položaja, trudnoća uredna. Imao je tortikolis dex I, koji smo vežbicama sanirali, po rečima pedijatra. Da li ovo treba da me zabrinjava?
S poštovanjem,
Dragana
Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Pozdrav, djevojcica 27mjeseci svega par rijeci upotrebljava , prica na svoj jezik kada zeli nesto vodi za ruku do toga . Nema velikog kontakta sa drugom djecom jer smo preselili u stranu zemlju . Razumije kada joj se kaze idemo vani , sama donosi jaknu, patike … daj to i to , ali ne govori .. u vecini slucaja samo brblja mmmmmmmmm ..
Molimo Vas za pitanja pedijatru umesto Komentara koristite našu kontakt formu PITAJTE PEDIJATRA – https://www.mojpedijatar.co.rs/pitajte-pedijatra
Postovani, imam devojcicu koja nema jos 2 godine (22m). Ostvaruje kontakt oci u oci, govori baba, mama i ajde. Sve razume kad joj kazem dodji, donesi loptu, hajde da spakujemo igracke, donese sama patike kad kazem idemo napolje, kad kazem bravo ona tapse, prohodala je sa 11 meseci, odaziva se na ime, zna da se pozdravi, baci pet i tako neke sitnice. Brblja stalno ali na svom jeziku i koristi samo par reci. Da li ima razloga za brigu?
Milsim da nema mesta za brigu…ako za nekoliko nedelja NEMA boljitka, da se zakaže i obavi pregled logopeda.
Postovani, decak 25 meseci ima fond od oko 100 reci. Ima pokazni gest, odaziva se na ime. Prepoznaje bliske osobe na slikama. Zna kako se glasaju zivotinje, nekih 10ak. Broji do deset ali sa preskocima tj. 1,2..5,6,7,8..10.
Dosta reci nepravilno izgovara npr. ujko-ujo Marko-Mako mleko-meko avion-jebion hvala-haja…
Razume jednostavne naloge npr dodji, gdje je maca, daj medu.. ali meni izgleda kao da mu je slabije razumevanje govora.
Ne upotrebljava jos uvek proste recenice, samo govori mama dodji.
Motoricki jako spretan.
Da li je to u redu za njegov uzrast. Da li je potreban pregled logopeda.
Unapred hvala na odgovoru
Mislim da Vam amo treba još malo strpljenja…ako za par meseci NEMA napretka, da se obavi pregled logopeda.
Postovani, imam devojcicu od 2 godine i 2 meseca, sve sto govori govori u slogovima, proste reci gde se slogovi ponavljaju. Npr. buba je bubu, duda je dudu, a vec druge reci su samo prva dva (eventualno tri) slova ili neka izmedju u reci, jastuk = ja, mleko = me, nisam= ni, prestani= pje… Starije dete je u ovom uzrastu pricalo slozene recenice prilicno razgovetno i ne znam da li treba jos da cekam da sama progovori ili je potrebno ici kod logopeda. Da ne zaboravim, izgovara cesto i proste recenice tipa mama daj, mama do (dodji)… Kad hocu da joj kazem da ponovi neku kratku rec ili ponovi prva dva slova ili ne bude zainteresovana da ponovi. Stalno pevamo, pricamo, ali kao da je lenja za pricanje… Da li na razvoj govora moze da utice duda koju jos uvek koristi?
Hvala unapred na odgovoru.
Dudu što pre da izbacite, a ako za par meseci NEMA napretka u govoru – da se obavi pregled logopeda.