Roditeljima koji postanu nervozni ako njihovo dete nije savršeno u svakom pogledu, i roditeljima koji su nesvesno dopustili da samostalnost, odgovornost i otpornost ne budu visoko na listi prioriteta kad je reč o odgajanju dece.
1. Jedna lasta ne čini proleće! Ako je vaše dete učinilo nešto loše danas, ne znači da će to činiti ceo život. Setite se da deca prolaze kroz različite faze – neke su sjajne, a neke mogu biti alarm za uzbunu.
2. Ne popravljajte nešto što nije pokvareno. Prihvatite svoje dete onakvo kakvo je, čak i ako je stidljivo, tvrdoglavo, ćudjivo ili loš matematičar.
3. Ako nešto gledate izbliza, videćete i nedostatke. Sasvim je normalno da vam se prijatelji vaše dece ponekada učine boljima od vaše dece.
4. Skupite hrabrosti i recite „ne“ poneki put. Kompromis nije uvek najbolje rešenje.
5. Podstičite dete da provodi što više vremena napolju, da svim čulima okusi stvarni svet koji ga okružuje. Idite s detetom na izlet u prirodu, pošaljite ga kod bake na selo…
6. Ne mešajte detetove želje s njegovim potrebama. Ne padajte na molbe da im hitno treba mobilni „kako bi se mogli javiti u slučaju nužde!“ ili novi automobil „jer je sigurniji od starog!“.
7. Ne držite ih pod staklenim zvonom! Deca nisu osjetljive biljčice. Pustite ih da na nekoliko sekundi osete hladnoću, pokisnu ili budu gladni i ceniće to što se mogu ugrejati, osušiti i najesti.
8. Suzdržite se od uloge batlera, šerpe, tajne policije, ličnog kuvara, sluškinje… Vaša deca mogu sama obaviti niz zadataka, to im je u prirodi, zato ih pustite da sami otvaraju vrata, naprave sebi sendvič…
9. Pre nego što počnete gunđati, kritikovati, davati savete i komentare recite sebi “Zašto ovo govorim?”. Slušajte četiri puta više nego što pričate.
10. Setite se da su razočaranja neophodna priprema za kasniji život. Ako vaše dete nije pozvano na rođendansku zabavu, ostanite smireni. Ovakva su iskustva neophodna da bi se dete danas-sutra bolje snašlo u stvarnom svetu.
11. Budite u stanju pripravnosti, ali nemojte dizati opštu uzbunu. Zastanite i zapitajte se: Da li je ova situacija zaista nesigurna za moje dete ili je samo neugodna? Da li je reč o vanrednom stanju ili je to samo izazov?
12. Zavolite reči „pokušaj“ i „greška“. Dopustite detetu da napravi poneku grešku pre nego što ode od kuće. Dajte mu onoliko slobode koliko odgovornosti pokazuje, bez obzira na to što smeju druga deca.
13. Ne čudite se ako vaše veliko dete spopadne dečji napad besa ili nalet emocija. Ne mešajte razum sa zrelošću. I odraslima se poneki put desi da naprave korak unazad, kako ne bi deci.
14. Dopustite detetu da radi stvari koje vas plaše. Ako želite da vaša deca izrastu u nezavisne odrasle ljude pune samopouzdanja, pustite ih da neke stvari učine samostalno, po svom, bez vaših saveta.
15. Ne doživljavajte lično uvrede koje dolaze od deteta tinejdžera. Ne procenjujte njegov karakter prema tome da li je ljubazan prema ukućanima, kako se izražava, već prema onome što kažu nastavnici, roditelji njegovih prijatelja, komšije…
16. Ne dopustite detetu da samo tako odustane od neke aktivnosti. Kad dete počne negodovati zbog neke aktivnosti, podsetite se da je možda samo reč o kratkotrajnom lošem iskustvu, da nema smisla olako odustati ako ste već uložili vreme i novac, da je predanost timu velika čast… Međutim, prilikom planiranja budućih obaveza, svakako poslušajte i detetove želje.
17. Nemojte se truditi biti super roditelj svojoj deci samo zato što vaši roditelji nisu bili usklađeni s vašim emocionalnim potrebama. Nakon perioda povlađivanja, na red će doći izlivi besa.
18. Nemojte se hvaliti svojim detetom osim ako mu baš ne treba podsticaj. Setite se da detetove ocene i popularnost nisu pokazatelj koliko ste dobar roditelj, i da ostali roditelji neretko preteruju.
19. Sačekajte bar 24 sata pre nego što pošaljete besni e-mail ili posetite nastavnika, trenera ili roditelja druga iz razreda. Razbistrite glavu i prespavajte pre bilo kakve akcije.
20. Razmislite kakve će dugoročne posledice doneti zaobilaženje pravila koje ste sami postavli. Ako pokažete da su pravila tu da bi se kršila, da li ste svom detetu dopuštenje da vara na testovima.
21. Ne pridajte značaj naduvanom statusu određenih škola i fakulteta. Roditelji često zaborave da uspeh zavisi od trudu učenika, a ne od „kvaliteta“ škole.
22. Tretirajte nastavnike kao stručnjake i saveznike, što i jesu. Neka vaše dete s vremenom zasluži poštovanje. To je daleko važnija lekcija od nekih teoretskih. Setite se da dobar odnos s nastavnikom može promeniti život nabolje.
23. Pohvalite trud, a ne rezultat. Umesto da svakodnevno tapšete i hvalite dete zbog dobrih ocena, cenite njegovu upornost i trud! Zahvaljujući upornosti jača veštine i stvara navike koje kad-tad rezultiraju uspehom.
24. Ako želite da vaše dete bude pripremljeno za sve obaveze koje ga čekaju na fakultetu, dobro razmislite pre nego što angažujete privatnog tutora ili trenera. Setite se da nema mesta za sve njih u studentskom domu.
25. Na razuman način nadzirite detove aktivnosti na internetu. Procenjujte njegov stepen zrelosti i samopouzdanja i mogućnost procene i na drugim poljima.
26. Setite se da su kućni i poslovi koje dete radi za džeparac ponekada bolje prilike za učenje od vanškolskih aktivnosti. Reč je o sticanju pravog životnog iskustva zbog kojeg će vaše dete bolje proći na tržištu rada.
Komentari 0