Ako ne ume sam da koristi toalet, sam da se oblači, vezuje pertle ili pravilno govori, zaostajaće za drugarima, a to može dovesti do nesigurnosti, povučenosti i pasivnosti.
3 stvari koje mora da zna đak prvak– Činjenica je da su nam deca sve nesamostalnija, i to u oblačenju i obavljanju higijenskih navika. Na primer, prošle godine u OŠ „Lazar Savatić“ u Zemunu, u kojoj radim, prilikom upisa budućih prvaka od njih 120 samo sedmoro je znalo da veže pertle. Poenta je da deci sve više činimo, a zapravo im tako samo uskraćujemo priliku da se osamostale i na vreme razviju osnovne životne veštine – ukazuje Branka Tišma, koja godinama radi kao psiholog u pomenutoj školi.
Kada od 120 budućih prvaka samo njih sedmoro zna da veže pertle, stručnjaci imaju pravo za zabrinutost
Mnogi roditelji danas pritiskaju decu da pre polaska u školu uče slova i brojeve, a deca pritom ne znaju osnovne veštine – nekima problem predstavlja i presvlačenje za čas fizičkog vaspitanja.
– Deca najčešće kod kuće naopako nauče da pišu slova. Tačnije, oni samo znaju mehanički da ih prepisuju, ne povezujući da je svako slovo simbol za neki glas. Kad krenu da uče pisana slova, to dolazi do izražaja jer učitelji prate razvoj misaonog procesa, dok oni koji su laici to ne znaju – kaže Tišma.
Kad je reč o problemima sa izgovorom pojedinih glasova i uopšte govorom, objašnjava dalje, sve zavisi od generacije do generacije preškolaca. Generalno, mališani koji se više igraju bez tehničkih pomagala imaju bolje razvijen govor.
A evo šta zapravo budući prvaci obavezno treba da znaju pre nego što krenu u školu.
Da se sam oblači i vezuje pertle
Samostalnost deteta je veoma važna jer doprinosi lakšem snalaženju u novinama koje škola unosi u njegov život.
– Trebalo bi da roditelji omoguće detetu da samostalnost stekne u porodici. Kad krene u školu, prvak treba da zna da se samostalno obuče, da vodi računa o svojim stvarima, da vezuje pertle i da samostalno obavlja higijenske navike – ukazuje Katarina Stamenić Stanojević, diplomirani pedagog.
Samostalnost deteta je važna jer doprinosi lakšem snalaženju u novinama koje škola unosi u njegov život
Da pravilno drži olovku
Pedagozi su složni u vezi s tim da decu pre škole ne treba opterećivati učenjem čitanja i pisanja. Većina mališana predškolskog uzrasta pokazuje interesovanje za slova i za brojeve – i na tu zainteresovanost svakako treba odgovoriti, ali nikako nije preporučljivo insistirati da se dete opismeni pre polaska u školu. Delotvornije je podsticati razvoj sitnih mišića šake i time vežbati grafomotoriku.
Da zna gde živi i koje je doba dana
U okviru pripremnog predškolskog programa deca se susreću sa zadacima koji prvenstveno doprinose vežbanju grafomotorike i pravilne artikulacije glasova. To su dva osnovna preduslova za pravilno usvajanje čitanja i pisanja.
– Predznanja dece koja polaze u školu vrlo su raznolika, ali svaki prvak bi ipak trebalo da zna svoje ime i prezime, imena članova porodice, adresu stanovanja, broj telefona roditelja, imenovanje boja, doba dana, brojanje do deset i pozdravljanje njemu poznatih osoba – kaže Katarina Stamenić Stanojević.
Biljana Stefanović
Komentari 0