– Prijavili smo se na testiranje kako bismo čuli stručno mišljenje, jer na internetu ima dosta informacija ali ne znam kome treba verovati, koje vesti su proverene. Potrebne su mi nove smernice kako bih mogla dete da usmerim tamo gde kažu stručnjaci i, ako postoji neki problem, kako može da se reši. Moj sin ima otvoreniji odnos sa starijim osobama nego sa vršnjacima – naglašava Mira Petrović, mama četvorogodišnjeg Svetozara, koji je bio na testiranju.
Stručnjaci su roditeljima objašnjavali da kao što je važno da zdravlje deteta od najranije dobi prati njegov pedijatar, isto tako je bitno da se vodi računa i o razvoju mališana. Tu se misli i na to kako deca komuniciraju, rešavaju probleme, koriste šake i pomeraju telo, reaguju na druge ljude i igraju se. Roditelji koji su dovodili decu zahvaljujući saradnji „Tiršove” i „Politike” pokazali su veliko interesovanje za ovo testiranje, kao i potrebu za savetima koji se tiču različitih razvojnih izazova vezanih za uzrast deteta. Za prve konsultacije karakteristično je da se više razgovaralo sa roditeljima i pomoću standardizovanih testova, koji su se brzo popunjavali zajedno sa njima, psiholozi su donosili odluke o daljoj potrebi za procenom i intervencijama.
– Mame i tate koje su dovodile decu pitale su za savete u vezi sa intenzivnim negodovanjem deteta kada mu se postave granice, problemima sa koncentracijom, iskazali zabrinutost vezanu za komunikaciju njihovog deteta sa vršnjacima… Jednog dečaka smo uputili na logopedski tretman kako bi vežbao pravilno izgovaranje reči i rečenica. Jako nam se dopala ova inicijativa „Politike”, akcija je bila uspešna. Svi roditelji koji nisu uspeli da dobiju termin mogu da se jave psihološkoj ambulanti u našoj klinici i zakažu testiranje dece – kaže klinički psiholog Irena Korićanac.
Ona ističe da je kod veoma male dece nekada teško napraviti razliku između toga šta ne mogu da urade, a šta ne žele. Dogodi se da roditelj izostanak neke veštine pripisuje nemaru deteta, nezainteresovanosti, bezobrazluku, svojeglavosti. Međutim, problem nastaje kada iza odbijanja deteta da nešto uradi stoji određeno razvojno kašnjenje zbog kog dete nije u stanju da usvoji neke zahteve karakteristične za njegov uzrast. Tada detetu nedostaje određena veština za koju je neophodno da se psiholozi potrude kako bi je dete postiglo.
– Ukoliko se uoči zaostajanje u bilo kojoj oblasti, planira se dalja, detaljnija procena. Ona podrazumeva da se tokom interakcije sa detetom uočava ono što ono ume ili ne ume. Ukoliko se ne primeti zaostajanje, roditelji se savetuju u oblastima koje sami navode da ih najviše brinu – dodaje Korićanac.
Saradnja „Politike” i Univerzitetske dečje klinike se nastavlja, a u narednoj akciji planirano je da se organizuju pregledi kod urologa ove zdravstvene ustanove.
Autor: Danijela Davidov-Kesar
Izvor> Politika
Komentari 0