Problem nije u glasovima već u nemogućnosti izgradnje jezičkog sistema:teškoće u fonološkom, morfološkom, sintaksičkom i leksičko-pragmatičnom nivou. Posle treće godine deca sa razvojnom disfazijom imaju velikih artikulacionih teškoća jer nepravilno izgovaraju glasove, zamenjuju slogove, izgovaraju samo početne ili poslednje slogove. Govor je nerazumljiv za okolinu.Teško usvajaju apstraktne pojmove, ne razlikuju rod, teško usvajaju množinu, ne koriste vremena.
Ako njihovo okruženje govori ubrzano ,disfazična deca nisu u stanju da prate i usvajaju govor oko sebe. Zato se takvoj deci treba obraćati sporijim tempom.
Gramatičke i morfološke teškoće: pretežno koriste imenice, zatim glagole (u trećem licu jednine), ne razumeju rod, ne koriste buduće vreme.
Teškoće u strukturi rečenice: rečenica je elementarna, oblik nepravilan kao i redosled reči.
Usporen leksički i semantički razvoj:rečnik je oskudan, značenje reči se sporije razvija.
Razvojni jezički poremećaji su svrstani u: poremećaje ekspresivnog govora i poremećaje receptivnog govora.
Kod razvojne disfazije ekspresivnog tipa ekspresivni govor deteta je ispod očekivanog za uzrast, ali razumevanje je u granicama normale .Kod ove dece mogu, a i ne moraju da postoje poremećaji artikulacije.
Razvojna receptivna disfazija je specifični razvojni poremećaj u kome je razumevanje govora deteta ispod očekivanog za uzrast. Poremećaj se uočava kada se dete ne odaziva na ime do godine dana, ne može da imenuje neke prostije predmete, ili ako do dve godine starosti ne izvršava neke proste naloge, prisutna je i hiperaktivnost, izolacija od vršnjaka, osetljivost i preterana stidljivost.
Ono što je najvažnije jeste da se problem uoči na vreme i da se sprovodi logopedski tretman, koji će detetu omogućiti da se uklopi u sredinu sa svojim vršnjacima i sa odraslima i postane sposoban za svakodnevnu spontanu komunikaciju.
Moj sin od dve i po godine skraćuje (npr. Voda je ‘vo’, Omiljene je ‘omije’, i sl), ali neke višesložne kaže cele – i to je napredovao u poslednjih mesec dana. Primetila sam i da umesto K kaže Č. Odaziva se. Priča na svoj način koji ja razumem, ostali ne. Glagole izbegava. Da li je rano za logopeda? Za dva meseca imamo kontrolu kod pedijatra kako bi doktorka pratila razvoj govora.
Mislim da ovo nije za brigu, ali ako postoji bilo kakva sumnja – najboje je zakazati pregled logopeda.
Molim Vas, kazite mi kako da pomognem detetu sa interdentalnim sigmatizmom 4,5 godina, devojcica , stidljiva?. Hvala!
ŠTO PRE da se obavi pregled kod logopeda i zapocne tretman!
Postovani, moja devojcica ima 3 i po god i slabo prica u odnosu na svoje vrsnjake..Mogu da kazem da je tek u skorije vreme i pocela malo razgovetnije da prica…Inace zivimo u inostranstvu i od pocetka uci 2 jezika istovremeno..Kuci koristimo maternji a u vrticu drugi jezik..Pedagig iz vrtica nam je spomenuo da bi trebali da trazimo pomoc psihiloga zbog njenog socijalno emocionalnig razvoja..Ona decu voli ali uvek je tu negde po strani i cesto je frustrirana zbog nemogucnoati da verbalno kaze nesto.Isto je taj kontaktbi veza sa zaposlenima u vrticy slaba..Kad joj se neko obraca okrece glavu..Nije bezobrazna negi ja mislim da ih ne razume pa na taj nacin reaguje
Do logipeda ovde ne mogu da dodjem kod njih to ide u kontra smeru..
Ona isto ne zna rodive, vemena..O sebi prica u trecem licu..Inace je inteligentna..pamti, sklapa slagalice, ide sama u toalet, sama se i oblaci i sl
Da li je razvijna disfazija psihicki poremecaj ilinje to neka faza koja se uspesno prevazilazi s vremenom…Da li bi mozda bilo bolje da se deca koja uce 2 jezika preorijentisy samo na jedan?
Hvala
Mislim da u bilingvalnoj sredini ovo može da se smatra normalnom fazom
Idealno bi bilo da se dođe do logopeda koji može da proceni razvoj maternjeg jezika, ali ne mislim da je to hitno.
Moj dječak ima razvojnu disfazi,teže razumije govor,teško se izražava,ali voli pričati i družiti se s drugom djecom.
Sad će u prvi razred,a ja sam u panici kako ćemo se snaći.
Jako se bojim,i razmišljam dali je sa mojim djetetom sve u redu mentalno.
Tu Vam je LOGOPED glavni stručnjak za pomoć!
Sve detalje i plan daljeg rada sa detetom naprosto morate razmotriti sa logopedom.
Interesuje me dali se uspesno leci decja disfazija i dali ta deca mogu dostici svoje vrsnjake,gimnazija,fakultet. Moj sin ima 7 godina ,u prvom je razderu i uci na nemackom,a maternji slusa samo kuci.Pokazuje neke od navedenih simptoma , mesa d i t ,recenice su kratke ,zeli mnogo da kaze ali nezna da se izrazi, ko moze uspostaviti ovakvu dijagnozu. Unapred veliko hvala
Logoped je prvi stručnjak koji treba da proceni dete! Posle, ako zatreba se uključuje i psiholog ili neurolog. OGROMNA većinda dece se MOŽE, uz adekvatan tretman, potpuno uklopiti u vršnjake u svakom pogledu, ali je potrebno dosta truda i strpljenja.