KADA sledećeg septembra učenici od petog do osmog razreda sednu ponovo u klupe tamo će ih sačekati novi model učenja – preduzetničko obrazovanje. U Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja otkrivaju da nije reč o novom predmetu i dodatnim časovima i opterećenju za osnovce, već će ovaj model obrazovanja biti uveden u sve predmete, gde god je to moguće.
Prema rečima Gabrijele Grujić, savetnice ministra prosvete za dualno obrazovanje, preduzetničko obrazovanje biće uvedeno kao pilot-projekat, a osnovni razlog je stimulacija preduzimljivosti mladih i formiranje radne etike, kao preduslova uspešnog planiranja karijere.
– Sagledavajući dosadašnje načine obrazovanja, stiče se slika da su nam deca nezainteresovana za proces učenja, ne umeju da povežu sadržaje iz različitih oblasti, i uglavnom uče „za ocenu“ – kaže za „Novosti“ Gabrijela Grujić. – Preduzetničko obrazovanje sprovodiće se kroz međupredmetno uvezivanje sadržaja predstavljeno kroz „školski projekat“ iz određenih oblasti. Nastavnici će u skladu sa dečjim idejama moći slobodnije da kreiraju svoje časove, da zajedno izvode nastavu iz različitih oblasti, dok će deca jedan dan u nedelji moći da biraju za koje će se umrežene oblasti opredeliti.
Rezultat ovakvog modela bio bi, kaže naša sagovornica, to što bi na kraju osmog razreda deca, pored svedočanstva, imala i svoj „idejni projekat“. Ona najavljuje i posetu privrednika školama, koja će pomoći učenicima, roditeljima i nastavnicima u kreiranju projekata usklađenih sa potrebama privrede.
I njena koleginica iz ministarstva, Vesna Nedeljković, pomoćnica ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje, slaže se da je suština ovakvog modela učenja u tome da deca prestanu učenje da doživljavaju kao „trku za sledećom peticom“. Potrebno je, naglašava, važno uvezivanje više disciplina i učenje dece kako da njihovo znanje postane funkcionalno, o kojoj god oblasti da je reč – od muzike do matematike.
– Učenici ne treba da se plaše dodatnih obaveza, jer smo vodili računa o tome. Neće dobiti još jedan čas u nedeljnom rasporedu – objašnjava Vesna Nedeljković. – Tehničko obrazovanje biće oslobođeno informatičkog dela, jer će informatika biti poseban predmet. Taj fond časova biće posvećen preduzetništvu, ali ćemo ovaj model razvijati i kroz druge predmete ili takozvano međupredmetno planiranje – kako da se na jednom času obrade nastavne jedinice više predmeta.
Objašnjava i da preduzetničko obrazovanje ne znači nužno ostvarivanje neke ekonomske dobiti, već da preduzetništvo može da se realizuje kroz kulturu, matematiku ili druge predmete. Ona kaže da je OŠ „Mihailo Petrović Alas“, odakle je sa mesta direktora došla u Ministarstvo prosvete, bila u projektu preduzetničkog učenja i da su učenici pravili stolice od konzervi, a na takmičenju su pobedili projektom suvenirnice – od toga kako bi suveniri izgledali do toga gde bi ih i kako prodavali.
– Krajnji cilj cele ideje je funkcionalno znanje. Decu moramo da odučimo od toga da uče za ocenu, svaki predmet zasebno, jer tako gradivo zaborave za deset dana. Kada ih naučimo da povežu istorijsku činjenicu, geografski pojam ili književno delo, tada smo postigli cilj – zaključuje Vesna Nedeljković.
OŠTRE KRITIKE NASTAVNIKA FIZIČKOG
NAJAVA ministra prosvete da će informatika biti uvedena kao obavezni predmet u osnovne škole umesto izabranog sporta, naišla je na oštre kritike nastavnika fizičkog vaspitanja, koji kažu da sportske aktivnosti treba povećavati, a ne smanjivati, jer je svako četvrto dete gojazno, ima problem sa ravnim stopalima, krivom kičmom…
Predsenik Udruženja pedagoga fizičke kulture Beograda Goran Petrović kaže da nema ništa protiv da se informatika uvede kao obavezan predmet, ali nikako umesto izabranog sporta.
PET PREDMETA, JEDAN ČAS
NA primeru časa obrade simbolike mostova kod Ive Andrića, Vesna Nedeljković objašnjava kako ta lekcija može da se poveže i sa nastavnim jedinicama iz istorije, likovnog i tehničkog. Za sve to glavna tema bila bi most.
Komentari 0