Pomama za princezama, naravno, nije ništa preterano novo. Bajke o princezama raspaljivale su maštu devojčicama u mnogim kulturama vekovima unazad, a arhetip srednjevekovne princeze pune vrlina doživeo je svoj vrhunac u bajkama Braće Grim i Šarla Peroa, poput Pepeljuge, Uspavane lepotice, Snežane, Princeze na zrnu graška.. Pretvaranje sirote, ali dobre i lepe devojke u blistavu princezu postalo je paradigma transformacije i sna o društvenoj mobilnosti.
Ono što je, međutim, moderno u celom ovom fenomenu, jeste ubrzana komodifikacija lika princeze, a takođe i njegova demokratizacija. Nekada je „princeza“ bila nedostižni fantazam kojem je prosečna devojčica naviše mogla da se približi slučajući bajke i maštajući. Danas, svaka devojčica može i sama da bude princeza – za početak, od rođenja će je u svakoj drugoj prilici tako oslovljavati, vrlo brzo će postati vlasnica tone kraljevskih rekvizita, a na kraju će verovatno dobiti i svoj primerak „Priručnika za princeze“. Uostalom, prosečan odnos dece i odraslih u nanašnjem svetu sve upadljivije liči na odnos vladara i podanika.
„Danas, svaka devojčica može i sama da bude princeza – za početak, od rođenja će je u svakoj drugoj prilici tako oslovljavati, vrlo brzo će postati vlasnica tone kraljevskih rekvizita, a na kraju će verovatno dobiti i svoj primerak „Priručnika za princeze“.“
Poslednji talas, takoreći cunami opšte „princezifikacije“ popularne kulture, započeo je 1999. godine, kada je Endi Muni, bivši direktor Najk korporacije, poput princa na belom konju ujahao na čelo ogranka za proizvode kompanije Dizni, koji je beležio godišnji pad prodaje od 30%. Pošto je na jednoj priredbi primetio koliko se devojčice „primaju“ na ikonografiju princeza, Muni je došao na ideju da osam princeza iz Diznijevih filmova upakuje zajedno i prodaje kao poseban „kraljevski“ brend. Ostalo je istorija. Bez marketinškog plana, istraživanja ciljnih grupa i reklamiranja, princeze su se od prvog dana prodavale kao ništa do tada. Rast profita od 1000%, koji su „Dizni proizvodi“ zabeležili u sledećih nekoliko godina niko ni u ludilu nije mogao da očekuje, i 2006. godine stigao je na 3 milijarde dolara godišnje, obuhvatajući oko 25,000 proizvoda pod brendom „Dizni princeze“.
Drugi su se ubrzo uključili u „pljačkanje“ roditelja. U ružičastoj kočiji sa konjima stigle su i Barbi princeze, a za njima i Bratz „princeze zaljubljene u modu“. Čak je i crtana ikona feministkinja, Dora istraživačica, postala „Čarobna Dora iz bajke“ koja, umesto da se zavlači u vulkane i mačetom probija kroz prašumu, svoj avanturistički duh sada iskušava radikalnim promenama frizure i stajlinga.
„Pošto je na jednoj priredbi primetio koliko se devojčice „primaju“ na ikonografiju princeza, Muni je došao na ideju da osam princeza iz Diznijevih filmova upakuje zajedno i prodaje kao poseban „kraljevski“ brend. Ostalo je istorija.“
Komentari 0