Kako da pomognete
Možete li onda, vi kao roditelj, uticati na pravac kretanja buduće profesije svog deteta i kako?
Usmeravanje. Poželjno je da podržavate ličnost svog deteta baš kao i dinamiku promena njegovih izbora ali da istovremeno usmeravate i korigujete ono što smatrate da je važno. U tom smislu, detetova ličnost nije nešto što je dato kao zakonitost ili nepromenljivost već baza koju ćete vi svojim uticajem unaprediti kako bi se ostvarili svi potencijali vašeg deteta. Ovo usmeravanje i jeste vaspitavanje.
Roditelji kao uzori. Igre u kojima devojčice glume svoje mame, isprobavaju mamine štikle i šminku ili u kojima dečaci glume tate pa voze zamišljene automobile ili se bave nekim zanimanjima koja su im preko roditelja poznata – zapravo, ne govore mnogo o pravim interesovanjima dece. Oni se, prosto, igraju imitirajući ono što im je poznato iz najbližeg okruženja. Ove igre uloga im omogućuju da se identifikuju sa svojim polom, sastavni su deo odrastanja i ne govore o tome da ste uzori svojoj deci. Naime, uzorima deci postajete ličnim primerom, načinom na koji živite i na koji se ponašate, načinom na koji pristupate problemima ili svojim prijateljima, poslu, životnim vrednostima… Tako, ako vi volite svoju profesiju, ako o njoj govorite sa entuzijaznom i osećanjem zadovoljstva, vi šaljete poruku detetu da je baviti se onim što volite važno, da ste zadovoljni izborom koji ste za sebe odabrali.
Obrazovanje. Vaš pristup obrazovanju uticaće na to kakav će pristup svom obrazovanju imati i dete, a od nivoa njegove obrazovanosti zavisi kakve će izbore imati (od izbora srednje škole, do izbora zanimanja).
Sadržaji. U predškolskom i nižeškolskom uzrastu važno je da pružite detetu kvalitetne, edukativne i kreativne sadržaje, prilagođene uzrastu i interesovanju. Takve igračke su, na primer: slagalice, bojice, kocke, plastelin jer su idealne za razvoj samostalnog mišljenja i kreativnosti. Takođe, kontrolišite sadržaje koje dete usvaja sa TV-a ili računara.
Detetov izbor. Ne dozvolite da detetov poziv bude odraz vaših neostvarenih ambicija već ga podržite da otkrije sopstvene. Samopouzdanje i osećanje pripadnosti porodici, koja „stoji“ uz njega, kojim god putem da krene, od ogromnog je značaja za svako dete. Ipak, i u okviru poštovanja njegovog izbora, vi imate pravo i obavezu usmeravanja. Na primer, mnoga deca od najranijeg uzrasta imaju izražene talente, pa to možete dodatno negovati.
Pomoć. U Rusiji se roditeljima sugeriše za koje oblasti i zanimanja dete ima najviše sklonosti, jer ga učitelji prate kroz najrazličitije segmente. U nekim zemljama Evrope kao i u Americi uobičajeno je da decu odvode u fabrike kako bi se dodatno upoznala sa različitim zanimanjima. Delimičan odgovor na pitanje o realnim afinitetima deteta možete dobiti kroz testove za profesionalnu orijentaciju.
Sigurno je da svom detetu želite najbolje i u tom smislu se ne razlikujete od drugih roditelja širom sveta. Međutim, pored te ambicioznosti koju delimo, razlikujemo se po stepenu samokontrole, tj. granice koja određuje gde prestaje naše mešanje u detetov život a počinje polje gde ga puštamo da se snalazi koristeći sopstvenu pamet i znanje. Osim da ga usmeravate u pravcu za koji smatrate da je ispravan, svoju ambicioznost možete usmeriti i ka tome da vaše dete bude što radoznalije, kreativnije, otvorenije…
Naime, samo tada možete očekivati da će svoj budući posao raditi sa zadovoljstvom i ostvariti potencijale u svakom segmentu svog života.
Jelena Holcer, dipl.pedagog
Izvor: Sensa
Komentari 0