Izgledom, proizvodi svetskih proizvođača hrane koji se na rafovima prodavnica u Srbiji mogu naći istovetni su onima koji se kupuju u Italiji, Nemačkoj, Velikoj Britaniji… Isti je slučaj i s cenom, štaviše – ovi proizvodi su u našoj zemlji često i skuplji nego na Zapadu. Ipak, postoji nešto što se ne podudara s robom koju konzumiraju kupci iz nabrojanih država, a to je ono krucijalno – kvalitet.
Tako, kako prenosi „Blic“, poznate marke čokolada koje se prodaju na našem tržištu često imaju manje kakaa nego u zemljama zapadne Evrope, začini sadrže više soli nego povrća, deterdženti lošije peru, kremovi imaju manje mleka i lešnika, a u proizvode od meda stavlja se kukuruzni sirup. Sve to ne sprečava reklamiranje proizvoda na isti način kao što se to čini u zemljama u kojima su oni znatno kvalitetniji. Roba lošijeg kvaliteta stiže uglavnom iz Rumunije, Bugarske, Mađarske, Poljske, gde velike svetske kompanije imaju razvijenu proizvodnju, namenjenu za stanovništvo ovog dela Evrope.
Proizvođači upozorenja udruženja potrošača o (ne)kvalitetu pravdaju „različitim potrebama“ i „ukusom lokalnog stanovništva“. Ipak, u Evropskom parlamentu pokrenuta je incijativa da se ova praksa proglasi prevarom.
„Problem je u tome što su građani spremni da za kvalitet daju i više novca, a ako dobiju proizvod osrednjeg kvaliteta, to je čista obmana kupaca jer iz deklaracije oni mogu da vide šta se sve nalazi u proizvodu, ali ne i da li je to bolje ili lošije nego u ostatku Evrope. Dok sastav proizvoda nije u neskladu s domaćim propisima, država ne može ovakve proizvode da protera s tržišta, niti da kazni proizvođače“, objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača.
Komentari 0