Foto: Pixabay
Kada krišom trči u toalet, kako bi se još malo igralo sa vodom? Ono kad se zamota u zavesu ili rastavlja daljinski upravljač? E, sve to i još mnogo toga.
Šta su zapravo šeme u dečjoj igri?
Šeme su po definiciji nagoni ili potrebe, odnosno obrasci ponašanja koji se ponavljaju kroz igru. Njihova krajnja svrha je razvoj dečjeg mozga.
Šeme su tako važan koncept u dečjem razvoju, a ipak, čini se da jako mali broj roditelja zna za ove prirodne potrebe koje je nemoguće kontolisati. Nekada se pojavljuju zajedno, nekada odvojeno, neke su izuzetno snažne i traju celu večnost. Sve to najviše zavisi od temperamenta svakog deteta.
Zašto je važno da imate osnovne informacije o šemama? Izmedju ostalog zbog toga što vam to može sačuvati mnogo živaca.
U nastavku teksta pročitajte koje su to najčešće šeme i kako ih možete iskoristiti da podstaknete razvoj svoga deteta.
Neke najčešće šeme:
Putanja
Potreba da baca i ispušta stvari, penje se, skače i sl. Decu jako zanima kako se stvari i oni sami kreću, od toga šta će se desiti kada ispuste igračku dok sede u hranilici, preko igranja sa vodom, bacanja, trčanja i sl.
Umotavanje
Umotavanje sebe, drugih i igračaka u zavese, marame, peškire, pokrivače i sve ostalo što im dodje pod ruku.
Orijentacija
Potreba da vise naopačke, gledaju kroz noge, penjanju na policu ili uopšte, bilo što što podrazumeva ispitivanje različitih perspektiva.
Pozicioniranje
Znate ono kad i sami volite da stvari složite na odredjeni način – knjige na polici, posudje i jelo kad servirate ručak, pospremate kuću itd? Deca vole da slažu autiće u odredjeni niz, obrću sve čaše naopačke i slično. Ovo je šema koja je kod većine nas i dalje aktivna.
Rotacija
Sve što se okreće – od točkova, preko veš mašine do vrteški u parku ili prosto samostalno okretanje u krug. Sve to fascinira decu kada je ova šema aktivna.
Povezivanje
Sastavljanje i rastavljanje: kockica, pruge voza, puzli ili uopšte bilo čega što je moguće povezati.
Ogradjivanje
treba da prave razne vrste ograda, uskaču u kartonske kutije, pune čaše vodom i sl. su znaci šeme ogradjivanja.
Transportovanje
Prenošenje stvari sa jednog mesta na drugo: u posudama, kutijama, kolicima sa točkovima ili jednostavno tako što će napuniti (čitaj: prepuniti) ručice.
Kako nam znanje o šemama može pomoći?
Kada imate informacije o tome šta su šeme i koja im je svrha, počinjete da uvidjate da je ono što ste ranije vidjeli kao neprikladno ponašanje u stvari samo izraz prirodne potrebe za razvojem i nije ponašanje koje je usmereno “nama u inat”.
U tom smislu, nije baš od pomoći detetu uporno govoriti “ne”, kažnjavati ga za takvo ponašanje i sl.
Na primer, dete počne da baca kocke po kući. Ako znate da je to šema putanje, shvatate da je najefikasnije preusmeriti to ponašanje nudeći mu istu vrstu aktivnosti, ali koja je vama prihvatljiva. Recimo, izvešćete dete napolje da baca loptu ili ćete mu dati neku mekanu igračku da baca na krevet.
Ili ste možda primetili da vaše dete u poslednje vreme ima potrebu da meša razne (nedozvoljene) stvari: sipa šećer u čašu sa vodom dok pijete kafu, meša vodu sa krompir pireom… Ako prepoznate da iza ovoga stoji prirodna potreba za istraživanjem, stvar je najlakše riješiti tako što ćete djetetu pružiti mnogo mogućnosti da tu potrebu zadovolji na prihvatljiv način. Recimo, uključićete ga u spremanje ručka/kolača ili ćete mu kroz nameštanje poziva za igru ponuditi razne mogućnosti za tu vrstu senzornog istraživanja.
Dakle, ako dozvolite detetu da na prihvatljiv način zadovolji prirodne potrebe, koje su u funkciji njegovog razvoja, manje su šanse da će pokušavati da ih zadovolji na neprihvatljiv način.
Ovo ne znači da i dalje nećete morati povremeno da govorite “ne”, ali vam može sačuvati puno energije, pomoći vam da razumete koje aktivnosti su vašem detetu potrebne kako bi se pravilno razvijalo. I na kraju, zasigurno može doprineti lakšoj komunikaciji i boljem odnosu izmedju vas i vašeg deteta.
Mama Blog
Komentari 0