Foto: Canva
– Sve manje provode vremena u socijalnim izazovima, kojima treba da budu izloženi, kako bi sutradan deca bila sposobna za život i uspostavljanje kontakta – napomenula je dečji psiholog Tišma i upozorila roditelje – Važno je koliko pričamo sa bebom, da sa njom uspostavimo takav odnos da ona reaguje na boju našeg glasa i da roditelji reaguju na bebinu vokaciju i komunikaciju tela.
Dete sa godinu dana koje koristi mobilni radi motorne aktivnosti koje su pojednostavljenje i za koje nisu potrebne intelektualne sposobnosti:
– Sitne igračke i manipulacija predmetima je od neverovatnog značaja. Ne postoji dete od godinu dana koje se ne interesuje za sve predmete oko sebe. To ga mnogo duže zabavi i razvojno je usaglašeno sa uzrastom u kome se nalazi. Tablet nije razvojan za taj uzrast, jer dete još uvek nema razvijen mentalni proces da upije sve to što vidi na ekranu.
Govorno jezički problem
U razgovor se uključila i dr Katarina Bojović, defektolog-logoped, koja je istakla da postoje dokazi da upotreba pametnih uređaja poput telefona dovodi do toga da deca imaju govorno jezički problem.
– Granice progovaranja su se svakako pomerile, danas je norma da dete progovori od druge godine, a ranije je to bio period između 12 do 18 meseci. Sa dve godine deca su već govorila proste rečenice. Kada roditelji provode vreme sa detetom, oni se obraćaju na maternjem jeziku i tako se usvaja melodija, ritam i tempo govora, koji su specifični za govorno područje i predstavljaju kalup za razvoj u koji se kasnije umeću reči.
Ukoliko beba gleda sadržaj na raznim jezicima formira se baza za druge jezike ili se uopše ni ne formira, napomenula je dr Bojović za K1 televiziju.
– Dete je do treće godine u stadijumu senzornog i motornog razvoja, svet oko sebe otkriva putem čula, tako da beba sa osam meseci kada počne da puzi ima potpuno novi doživljaj tela i putem senzora prikuplja informacije o svetu oko sebe. Na taj način razvija svoj emocionalni doživljaj, a ako dete sedi ispred ekrana ono je lišeno svega toga. Imamo tu jednu emotivnu odsečenost i nezaintersovanost za okolinu i ljude i onda ono ne može da napreduje u razvoju.
Igrice utiču na ravoj deteta.
– Osnovne komponente svih crtanih filmova i igrica su jake boje i intenzivan zvuk. To se izdvaja, drži pažnju i onda imate preterano nadraživanje vida i sluha, a sve ostalo je pasivno kod deteta, i kretanje i bilo koja motorika – zaključila je ona.
Komentari 0