Osnovci bi već od sledeće školske godine mogli u klupe da sednu obučeni u uniforme. Kako „Novosti“ saznaju, više nije pitanje da li će, već kada ova novina biti uvedena u osmoletke. Dragana Milovanović, specijalni savetnik ministra prosvete, za „Novosti“ kaže da dinamika ne zavisi samo od Ministarstva, jer će za ovu novinu morati da se menjaju Zakon o osnovama sistema obrazovanja i Zakon o osnovnoj školi.
– To bi najranije moglo da bude od naredne školske godine, a u kojoj formi će da bude uvedeno i kako će da bude finansirano, još nije odlučeno – objašnjava Dragana Milovanović. – Razmišlja se u pravcu dva modela. Jedan je da škole budu vlasnici uniformi koje će se zaduživati i vraćati na kraju školske godine. Druga ideja je da roditelji kupe uniforme i da su one onda trajno vlasništvo dece. Bili bi to samo gornji delovi, koji su praktični, udobni i dozvoljavaju slobodu pokreta. Bilo bi potrebno da svako dete ima bar dve letnje i dve zimske uniforme.
Naša sagovornica objašnjava da je važno da se ove uniforme dopadaju deci, da ih rado nose. Zato će njihov dizajn biti prepušten svakoj školi pojedinačno koja bi, u saradnji sa đačkim parlamentom i savetom roditelja, izabrala izgled uniforme.
– Korist od uvođenja uniformi je višestruka. Prvo bi i roditelje i decu lišila dileme šta sutra da obuku za školu – objašnjava naša sagovornica. – Niko nema iluziju da će uniforme da izbrišu socijalne razlike. Ali smanjiće se nešto što je mnogo veći problem, a to je vršnjačko nasilje. Istraživanja u Velikoj Britaniji pokazala su da se nošenjem uniforme jača osećaj pripadnosti školskom kolektivu, a kroz tu vizuelnu poruku da smo svi isti smanjuje se i vršnjačko nasilje, koje je veliki problem.
Kako bi „ispipale puls“ roditeljima i đacima, školske uprave su, po nalogu Ministarstva prosvete, već poslale instrukcije za sprovođenje ankete o tome da li su za uvođenje uniformi. Mišljenja su podeljena i većina mama i tata osnovaca u mlađim razredima podržava ideju, dok su u starijim razredima češće zaokružili „nezainteresovan“.
– Sproveli smo anketu koja nam je stigla iz školske uprave i ispostavilo se da je polovina za, a druga polovina protiv – kaže Biljana Blagojević, direktorka beogradske OŠ „France Prešern“. – Anketa je u formi „zainteresovan“ i „nezainteresovan“, gde roditelji treba da zaokruže jednu od te dve opcije.
U OŠ „20. oktobar“ kažu da su dobili dopis i da se spremaju da anketiraju roditelje. A ovaj posao već su završili u OŠ „Vladimir Rolović“. Prema rečima psihologa Branislave Mimić, mišljenja roditelja su podeljena:
– U mlađim razredima većina je za, dok su roditelji starijih osnovaca više protiv. Broj zainteresovanih opada sa uzrastom verovatno i zato što su se roditelji izjašnjavali uz konsultacije sa decom. Pitanje je kakav bi odgovor bio kada bi se znalo koliko će to koštati, da li će finansirati roditelji i kako će uniforme izgledati.
Dragana Milovanović kaže da je uvođenje uniformi deo realizacije ideje ministra prosvete Mladena Šarčevića da se upristoji rad škola. Tu, zaključuje, nije reč samo o učenicima, već se više pristojnosti traži i od nastavnika, ali i od roditelja kada dolaze u školu.
ANKETA Da li ste za uvođenje uniforme i školskih kecelja u škole?
Dejan Pavlović, (39), univerzitetski profesor
– Jesam, zato što smatram da uniforme jačaju ljudskost i zajedništvo među decom. Takođe pospešuje disciplinu u školama i istovremeno smanjuju socijalne razlike.
Ljubica Đorić, (37), advokat
– Jesam, jer se na taj način smanjuju razlike. Ovako, imamo situaciju da dete koje ide u šesti razred nosi haljinu od 300 evra, među decom čiji roditelji nemaju ni toliku platu.
Svetlana Jakovljević, (38), ekonomista
– Jesam, da bi deca bila jednaka i razlike među njima manje.
Ovako, jedni nose kinesku odeću, drugi markiranu i tako dolazi do međusobne zavisti među njima.
Boško Jovanović, (68), penzioner
– Kao deka jedne devojčice, smatram da bi se sva deca lagodnije osećala kad bi imala istu odeću, više bi se poštovala. Ne bi se potcenjivali i cenili bi druge stvari.
Moze, ako uniforma bude udobna i kvalitetno odradjena. A decu treba od malena uciti pravim vrednostima a ne da gledaju ko je kako obucen .