4. Deca sa poteškoćama u učenju imaju svetlu budućnost
Prirodno je da se roditelji osećaju zabrinuto, iznervirano ili psihički klonulo kada se detetu dijagnostikuje ovakav problem. Statistika u tom smislu sigurno ne ide u prilog: 20 odsto dece sa poremećajem u učenju napušta srednju školu, u poređenju sa osam odsto ostalih učenika, navodi američko Ministarstvo obrazovanja. Skoro polovina svih srednjoškolaca sa poteškoćama u učenju zaostaju tri razreda po znanju iz matematike i sposobnosti čitanja u odnosu na ostale vršnjake.
Ipak, stručnjaci apeluju na roditelje da ne posmatraju sve tako crno. Iako smetnje u učenju ne mogu da se izleče, uz odgovarajuće metode deca mogu da napreduju i budu uspešna, kaže dr Ajhenštajn.
Deca sa poteškoćama u učenju imaju potencijal da promene svet i urade značajne stvari, upravo zbog svog kreativnog, nesvakidašnjeg razmišljanja. Izazov je održati njihovo samopoštovanje jakim i pomoći im da pronađu talente koji ih čine jedinstvenim.
Poteškoće vs. privremeni problem s učenjem
Poteškoća da se savlada gradivo iz određenog predmeta ne znači nužno da postoji neurološki zasnovan poremećaj u učenju. Dr Rita Ajhenštajn, pedijatrijski neuropsiholog, objašnjava kako ove dve stvari mogu da se razlikuju:
Verovatno se ne radi o poteškoćama u učenju ukoliko…
- Vašem detetu je dobro išlo u školi. Razvod, porodični problemi, smrtni slučaj u porodici, maltretiranje od strane vršnjaka ili privikavanje na novu školu mogu da prouzrokuju da inače dobar đak odjednom počne da popušta u školi.
- Kod vašeg deteta su vidljive prednosti kratkoročne pomoći. Dodatna podrška od strane nastavnika ili nedeljni sastanci s mentorom pomažu mnogim mališanima da se izbore s najvećim izazovima.
- Vaše dete može da prati složene instrukcije. Iako deca s vremena na vreme nešto zaborave, uglavnom znaju šta da rade kada im roditelji ili edukatori to kažu ili pokažu.
Verovatno se radi o poteškoćama u učenju ako…
- Vaše dete ima problem sa radom na času od prvog dana. Dete sa poteškoćama u učenju ima problem da savlada ključne akademske veštine, od razumevanja pročitanog do rešavanja zadatka iz matematike.
- Vašem detetu ne pomaže rad s mentorom. Ovakvoj deci su potrebne češće sesije s posebno obučenim nastavnicima i efikasnije metode učenja da ostanu na dobrom putu.
- Vaše dete se ne snalazi s nizom instrukcija. Deci je teško da zapamte sve korake kako bi ispratila uputstva.
Kako pomoći detetu sa poteškoćama u učenju
Pre svega je važno da se detetu omogući da savlada školski program koji odgovara njegovim sposobnostima i mogućnostima, na osnovu individualnog obrazovnog plana koji se u takvim slučajevima sastavlja pojedinačno za svakog učenika. Ukoliko učenik ima poteškoće u učenju, onda se uz posebnu pomoć stručnjaka sprovode vežbe koje bi ublažile poteškoće ili pomoću kojih bi na drugačiji način usvojio potrebnu veštinu. Takođe, ocenjivanje znanja u školi treba da se prilagodi detetu bez kažnjavanja za ono što ne može. U slučaju nedovoljne motivacije, učenicima treba ponuditi zanimljivije, zabavnije načine učenja, više ih nagrađivati i pohvaliti njihova postignuća.
Uz intervenciju, većina dece sa poteškoćama u učenju postiže uspehe, pozitivne pomake u društvenim odnosima i stiče bolje mišljenje o sebi. Kada se uoči da dete ima problem, važna je timska obrada i utvrđivanje individualnih potreba deteta. U današnje vreme u mnogim školama sa nastavnicima sarađuju i defektolozi, psiholozi, pedagozi i logopedi, koji osmišljavaju metode kako da se detetu pomogne da funkcioniše na najbolji način uprkos nekoj od poteškoća koje ima, dok se po potrebi učenik šalje na dodatna testiranja i procene sposobnosti izvan škole.
Komentari 0