Svet oko nas
Psiholozi su utvrdili da na razvoj dečjeg mozga značajno utiče to kada dete direktno deluje ili manipuliše svetom oko sebe, a slagalice mu pružaju upravo tu mogućnost. Igrajući se sa slagalicama, deca uče da deluju sa svojim okruženjem, menjajući njegove oblike.
Koordinacija oko-ruka
Kada deca okreću, stavljaju ili uklanjaju delove slagalice, zapravo vežbaju koordinaciju između svojih ruku i očiju. Oči vide zagonetku, a mozak zatim predviđa kako slagalica treba da izgleda ili koji dio treba pronaći i postaviti na mesto. Tada mozak, oči i ruke rade zajedno kako bi pronašli, postavili i uklopili delić u slagalicu i rešili zadatak.
Razvoj fine motorike
Slično načinu na koji je postignuta koordinacija očima, slagalice omogućavaju deci da razviju fine motoričke veštine. Njih ne treba mešati sa krupnom motorikom poput hodanja, jer fina motorika zahteva male, specijalizovane pokrete koje stimuliše upravo slagalica. Igranjem sa njenim sitnim delovima, deca razvijaju mišiće prstića i šake, kao i njihovu koordinaciju. Fina motorika je potrebna za budući razvoj grafomotorike, kao i za druga važna postignuća.
Krupna motorika
Krupne motoričke sposobnosti beba i male dece mogu da se poboljšaju kockama za slaganje i drugim velikim slagalicama, sa kojima je lako raditi.
Rešavanje problema
Veština delotvornog rešavanja problema je izuzetno važna. Dok dete gleda različite delove slagalice i razmišlja gde se oni uklapaju ili ne uklapaju, ono zapravo razvija veštinu rešavanja problema. Uostalom, slagalica se ne može dovršiti varanjem: ili se uklapa ili se ne uklapa. Zato ovakav vid igre uči decu da razmišljaju na logičan način i da koriste vlastiti um kako bi došli do rešenja problema.
Prepoznavanje oblika
Za mlađu decu, pa čak i bebe, učenje prepoznavanja i sortiranja oblika je važan deo njihova razvoja. Kod pojedinih slagalica delovi moraju biti prepoznati i razvrstani pre nego što se mogu sastaviti. Ovakva igra decu uči početnim matematičkim pojmovima i razvija vizualnu diskriminaciju, odnosno sposobnost uočavanja sličnosti i razlika u obliku, boji, uzorku, veličini, položaju ili pak orijentaciji delića slagalice.
Razvoj pamćenja
Čak i jednostavne slagalice mogu stimulisati i poboljšati dečje opažanje i memoriju. Na primer, dete će morati da obrati pažnju na veličinu, boju i oblik različitih delova dok konačno ne složi slagalicu. Ako se komad ne uklapa, dete ga stavlja u stranu; ali vremenom će se morati setiti tog dela kada mu bude potreban.
Postavljanje malih ciljeva
Kada se dete igra sa slagalicom, ono često razvija strategiju za brže i učinkovitije slaganje njenih delova. Ono, recimo, prvo slaže manje segmente ili sortira komade sa gomile u skladu sa bojama ili oblicima. To pomaže detetu da nauči kako da postigne manje ciljeve, čiji će mu rezultati pomoći kao sredstvo za dostizanje većeg cilja.
Slagalice su različite, od blokova, preko sitnih kockica do takozvanih “puzzle” slagalica. Birajte ih u skladu sa uzrastom deteta i uključite se i sami u igru. Igranjem u paru, stimulisaćete detetov govor, socijalne veštine, komunikaciju i kreativnost.
MamaKlik
Komentari 0